Vecozo hapert door massale COV door huisartsen
ArrayDoor de explosieve toename van het aantal raadplegingen van verzekeringsgegevens (zie onderstaande tabel) is de capaciteit bij VECOZO ondanks recente uitbreidingen momenteel helaas onvoldoende om de vraag aan te kunnen. Servers bij zowel VECOZO als bij sommige zorgverzekeraars raken hierdoor regelmatig overbelast waardoor verzoeken niet beantwoord kunnen worden. VECOZO en de zorgverzekeraars die de vraag niet aankunnen, zijn met man en macht bezig dit probleem snel op te lossen. Het uitbreiden van de capaciteit bij VECOZO is afhankelijk van levertijden van apparatuur. Het is de verwachting dat uiterlijk eind januari 2006 alle problemen zullen zijn opgelost.
Via www.vecozo.nl worden de zorgverleners dagelijks op de hoogte gehouden van de nieuwe ontwikkelingen. Ook de zorgverlener kan een bijdrage leveren aan het terugdringen van de capaciteitsproblemen, door op efficiëntere wijze de verzekeringsgegevens te raadplegen. Zo kan mogelijk een deel van de (geautomatiseerde) verzoeken buiten kantooruren worden afgehandeld en kan de vraag worden beperkt tot het raadplegen van gegevens die bij de vorige raadpleging niet correct waren. Gegevens die bij de vorige raadpleging goed waren worden zodoende niet onnodig opnieuw dagelijks of wekelijks gecontroleerd.
Aantal raadplegingen per dag*:
03-01-2006: 32.172.048
06-12-2005: 11.372.604
05-07-2005: 1.532.987
04-01-2005: 974.389
* Het aantal raadplegingen is uitgedrukt in het aantal berichten dat naar de verzekeraars is verzonden op basis van de raadplegingen die zorgverleners bij VECOZO uitvoeren.Voor een gelijkmatige vergelijking zijn de vermelde aantallen telkens gemeten op de eerste dinsdag van betreffende maand.[tag:vecozo] [tag:COV] [tag:zorgstelsel]
One thought on "Vecozo hapert door massale COV door huisartsen"
Comments are closed.
In alle berichtgeving rond het probleem met de declaraties via Vecozo valt het mij op, dat de "oplossing" wordt gezocht in extra bandbreedte en extra hardware. M.i. zou veel meer gekeken moeten worden naar de bottlenecks in de applicatie zelf.
Met moderne hulpmiddelen is het mogelijk om een opname te maken van de applicatie in test of productie. Zo’n opname bevat alle informatie om de werkelijke gedragingen van client en server offline tot op regelcode niveau te analyseren. Niet alleen performanceproblemen maar ook crashes, functionele fouten, gebruikersfouten, netwerk- en databaseproblemen kunnen zo in in fractie van de huidige tijd worden opgelost. Kijk maar eens op de website van Identify Software (www.identify.com). Wij van de Future Group hebben als distributeur van "AppSight" van Identify Software ruime kennis en ervaring opgedaan om over "problem resolution" te adviseren of van gedachten te wisselen.
—
m.v.g. Marcel