Prinsjesdag: Patient centraal en premie gaat omhoog
Array‘Trefwoord is de komende jaren aandacht voor de patiënt’, aldus minister Klink.
Samen met staatsecretaris Bussemaker zet hij de komende jaren in op zes thema’s: kwaliteit en
innovatie, preventie, veiligheid, werken in de zorg en participatie. In het dossier Prinsjesdag vindt u alle achtergrondinformatie en interviews met de bewiedspersonen.
De arbeidsmarkt in de zorg heeft, tegen de achtergrond van de vergrijzing en de toenemende vraag naar zorg, alle aandacht van de bewindslieden. Minister Klink noemt innovatie als een van de oplossingen. Staatssecretaris Bussemaker kondigt in haar Prinsjesdag-video aan dat verpleeg- en verzorgingshuizen en thuiszorg 5.000 tot 6.000 extra medewerkers mogen aantrekken. Ook denkt ze dat werkers in de zorg zelf kunnen uitstralen hoe leuk het is om in de zorg te werken. ‘Als zij trots over hun beroep uitstralen, raken jongeren ook geïnteresseerd in
de sector.’
Nieuwe maatregelen
In 2008 is er in totaal 54
miljard euro beschikbaar voor de zorg in Nederland. Nieuwe maatregelen
die de bewindslieden voor komend jaar aankondigen zijn onder andere:
start van het Innovatieprogramma Zorg
creëren van stageplekken in de zorg
1.500 extra plaatsen voor kleinschalig wonen voor ouderen
uitbreiding
van het basispakket van de zorgverzekering (met anticonceptiepil, extra uren kraamzorg, tandarts 18- tot en met 21-jarigen, kortdurende ggz)
Tarief ondersteunende begeleiding omlaag
Om de AWBZ toegankelijk en beheersbaar te houden gaat het tarief voor ondersteunende begeleiding volgend jaar omlaag. Ook krijgen mensen met uitsluitend lichamelijke aandoeningen de ondersteunende begeleiding niet meer vergoed; voor huidige gebruikers geldt een overgangstermijn van een jaar.
De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) juicht het toe dat het kabinet de burger als zorggebruiker steeds serieuzer neemt. Met de aangekondigde Zorgconsumentenwet komt er een einde aan de ernstige versnippering in de wet- en regelgeving en wordt de positie van de burger als zorgconsument versterkt. Ook aan de initiatieven van het kabinet om de burger te informeren over de kwaliteit van de zorg en om die kwaliteit te verbeteren, werkt de NPCF van harte mee. De NPCF is bezorgd over het feit dat de wijze waarop de zorg is gefinancierd, op veel punten ondoorzichtig blijft. De kosten van de zorg stijgen elk jaar aanzienlijk: waar die extra gelden precies aan worden besteed blijft onduidelijk. De burger draait op voor de extra kosten en ziet zijn premie ook in 2008 weer flink stijgen. De NPCF roept het kabinet dan ook op met spoed op een aantal dossiers maatregelen te nemen.
Financieringsstromen zorg onhelder: burger betaalt de prijs
Of het nu gaat over de AWBZ-gelden voor de thuiszorg of de budgetoverschrijdingen van ziekenhuizen: niemand – overheid, de sector zelf noch toezichthoudende instanties – kan vertellen waardoor die (vermeende) tekorten worden veroorzaakt of hoe de geldstromen precies lopen. Sinds jaar en dag is er sprake van overschrijdingen van de ziekenhuisbudgetten en de AWBZ. Waardoor die worden veroorzaakt blijft onverklaarbaar. Komt het door de vraag of door het aanbod? Zonder het antwoord te weten worden kortingen opgelegd. Terwijl partijen in de thuiszorgsector met elkaar overhoop liggen over de tekorten, moeten cliënten telkens weer in de krant lezen dat zij het de rest van het jaar wellicht zonder hulp moeten stellen of dat hun premie stijgt. Tegelijkertijd lukt het de overheid niet de lucratieve kortingen die apotheken nog steeds ontvangen – het gaat naar schatting om 400 tot 800 miljoen euro – ten goede te laten komen aan de zorg en de zorgconsument zelf.
Zorggebruiker heeft geen (financiële) middelen om te sturen
De uitgaven in de zorg blijven almaar stijgen zonder dat de zorgconsument daar grip op heeft. Deze betaalt echter wel de rekening in de vorm van stijgende premies en eigen risico. De voorgestelde invoering van het verplichte eigen risico levert burger en overheid per saldo weinig op. Verplichte eigen betalingen leiden niet tot een beter renderend systeem. De zorggebruiker heeft op dit moment nog niet de beschikking over middelen om zelf te sturen op prijs en kwaliteit. Zolang dit het geval is, heeft een prijsprikkel geen zin. Patiënt moet weten waar hij voor betaalt Volgens Iris van Bennekom, directeur van de NPCF, zou de politiek prioriteit moeten geven aan het inzichtelijk maken of de premie rendeert. “Als dit kabinet echt werk wil maken van een solidaire, houdbare zorg, dan moet helder zijn waar precies de premie van de burger terechtkomt. De patiënt is bereid te betalen voor kwalitatief goede zorg, maar hij moet wel weten hoe het wordt besteed.”