De traumahelicopters Groningen en Rotterdam mogen ’s nachts weer vliegen
ArrayTraumahelikopters van de academische ziekenhuizen in Amsterdam en Groningen mogen ’s nachts weer vliegen. Dat heeft staatssecretaris Atsma besloten. De helikopters bleven sinds vorig jaar november ’s nachts aan de grond. Ze mochten in de nachtelijke uren de daken van de academische ziekenhuizen niet gebruiken;dat zou te gevaarlijk zijn. Atsma vond dat de traumaheli’s ook ’s nachts moeten kunnen worden ingezet en vroeg deskundigen om advies. Die concludeerden dat veilig is als traumahelikopters ’s nachts op het dak van de ziekenhuizen landen of opstijgen.
Atsma liet onderzoeken of nachtvluchten toch mogelijk zijn. Uit het onderzoek blijkt nu dat de vluchten veilig zijn.
Staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur) liet door een externe deskundige onderzoeken onderzoek doen onder aanvoering van Benno Baksteen, voormalig president van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers. En zij hebben een positief advies gegeven over het uitvoeren van de nachtelijke vluchten.
De ANWB en de ziekenhuizen zijn al jaren bezig om de nachtvluchten te organiseren. Na de Volendam-brand is de discussie over de nachtvluchten op gang gekomen. Het ministerie van Volksgezondheid wilde toen een landelijk dekkend netwerk. Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) voldoet dus aan alle veiligheidseisen. En de VU heeft met de ANWB heeft aanpassingen gedaan aan het dak en de helikopter waardoor ze ’s nachts veilig kunnen vliegen.’
De Inspectie Verkeer en Waterstaat vond dat het aantal nachtelijke vluchten tot een minimum beperkt zou moeten worden, omdat ’s nachts vliegen ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch altijd minder veilig is dan overdag. Volgens de Verkeersinspectie waren er risico’s aan nachtvluchten vanaf ziekenhuizen in Groningen en Amsterdam. Dat schoot de ANWB, eigenaar van de traumaheli’s, in het verkeerde keelgat.