No claim in de zorg lijkt weinig succesvol
Array Onderzoeksinstituut Nivel heeft vorige week een rapport aan minister Hoogervorst aangeboden waaruit blijkt dat ziekenfondspatiënten nog even vaak naar (de polikliniek van) het ziekenhuis of een specialist gaan als vorig jaar. Het Nivel concludeert daaruit dat de no-claim-regeling van de minister van Volksgezondheid zijn psychologische uitwerking mist. Het kostenbewustzijn waar de minister op hoopte, blijft uit. Ook is een deel van de patiënten niet op de hoogte van de regeling. De no-claimregeling was bedoeld als bezuinigingsmaatregel. De minister hoopte dat patiënten als ze zich bewust werden van de kosten, zuiniger met zorg zouden omspringen. Om bij te dragen aan het kostenbewustzijn gingen apotheken de prijs van geneesmiddelen op de verpakking plaatsen en ziekenhuizen vermelden sinds 1 januari meer details op hun rekeningen dan vroeger. De overheidsmaatregel moest dit jaar een bezuiniging van 135 miljoen euro opleveren. Dat bedrag lijkt op geen stukken na te worden gehaald.Uit het onderzoek van het Nivel blijkt dat driekwart van de patiënten zich helemaal niets aantrekt van de no-claimkorting. Een deel weet niet eens dat er een dergelijke regeling bestaat. De no-claimregeling komt er in het kort op neer dat wie in een bepaald jaar weinig of niet ‘claimt’ aan het eind van dat jaar een stukje premie terugkrijgt (maximaal 255 euro). Geneesmiddelen en een specialistenconsult komen wel ten laste van de no-claimvergoeding. Huisartsenbezoek is vrij. Ook kraamzorg en de zorgkosten voor kinderen onder 18 jaar blijven erbuiten. Uit het onderzoek blijkt ook dat 41 procent van de ondervraagden niet weet dat de kosten voor de huisarts niet onder de no-claimkorting vallen. De onderzoekers waarschuwen dat daardoor de kans bestaat dat patiënten ten onrechte de huisarts mijden.