Liquiditeitsproblemen bedrijfskundig aanpakken
ArrayDe afgelopen dagen is er veel geschreven en gezegd over de liquiditeitsproblemen van huisartsen in relatie tot het nieuwe zorgstelsel.
De redactie van Medicalfacts nam daarom contact op met Lex Maas, directeur Fit-In facilities en partner bij HISForce en vroeg hem om een reactie: “Het is spijtig dat zorgverzekeraars de afspraken uit het Vogelaar akkoord niet geheel nakomen. Daar zou ik als individuele huisarts met liquiditeitsproblemen op dit moment mijn energie niet (meer) aan verspillen, daarmee komt er namelijk geen geld op je bankrekening.
Ik beschouw het liquiditeitsprobleem bij vele huisartsen op dit moment meer als een “normaal†bedrijfseconomisch probleem, waar je adequaat mee moet omgaan als je hiermee wordt geconfronteerd. Tijdens mijn MBA (Master of Business Administration) opleiding heb ik geleerd dat er meer bedrijven failliet gaan door een slechte cashflow dan door te weinig klanten. Binnen mijn financieel management komt cashflow altijd op nummer 1!
Bij mijn eigen praktijken en bij de praktijken waar wij adviseren, zien we dat de cashflow sinds begin april op gang komt, terwijl we medio februari al voor het eerst gedeclareerd hebben. Dit heeft veel energie gekost en kost het nog steeds, maar is gezien de gewijzigde zorgwet een noodzakelijk kwaad. De discussie over de extra tijd en kosten die dit met zich meebrengt, is een terechte, maar zou ik in dit stadium overlaten aan de LHVÂâ€.
De problemen worden veroorzaakt door meerdere factoren:
- Grote aantal patiënten dat vlak voor 1 maart jl. als nog van zorgverzekeraar is veranderd, draagt ertoe bij dat van veel patiënten niet duidelijk is waar deze nu verzekerd zijn. Voor deze patiënten zijn tot op heden nog geen inschrijftarieven te declareren. Daarnaast zijn ook de verrichtingen niet te declareren. Op dit moment gaat dit bij ons in de praktijken nog om zo’n 6% tot 10% van de patiënten (e.e.a. afhankelijk van de regio). In geld is dit een bedrag van ongeveer € 7.500 per praktijk, op een omzet van € 100.000,- in de eerste 4 maanden (2 kwartalen inschrijftarief en 4 maanden verrichtingen) van 2006. De rest van het geld is op dit moment goed te declareren via Vecozo bij de zorgverzekeraars.
- Administratieve verwerking bij zorgverzekeraars. In tegenstelling tot de contractafspraken met zorgverzekeraars, blijkt in de praktijk dat zij niet na bijvoorbeeld 21 dagen van een declaratie uitbetalen , maar pas een aantal weken later. Dit kan de liquiditeit van een huisarts in gevaar brengen. Belangrijk is echter wel dat de zorgverzekeraar wel betaald!
- Meerdere huisartsen hebben nog niet gedeclareerd, waardoor de cashflow nog niet op gang is gekomen. Deze huisartsen weten ook niet hoeveel zij omzetten en of bepaalde investeringen nu wel of niet gedaan kunnen worden.
- Voorschotten zijn goed voor de cashflow, maar dragen bij aan het (onnodig) complex maken van de eigen boekhouding.
Lex kwam tot slot nog wat met wat nuttige tips die toepasbaar zijn voor alle huisartsen.
De belangrijkste stappen om tot resultaat te komen en om de geldstroom op gang te brengen zijn:
- Verruim tijdelijk de creditruimte bij de bank.
- Ondertekenen contracten met zorgverzekeraars, denk aan de kleine lettertjes.
- Declareer zo snel als mogelijk via Vecozo.
- Hou via Vecozo de afhandeling van declaraties in de gaten en ontwikkel een systeem om de lijsten overzichtelijk te houden.
- Wees actief in de debiteurenbewaking en crediteer tijdig onterecht gedeclareerde verrichtingen. (deze laatste kunnen met terugwerkende kracht in het derde kwartaal, als alles op orde is, alsnog worden gedeclareerd).
- Hou een goede registratie bij van alle activiteiten, zodat geen declaraties worden vergeten.
Indien u naar aanleiding van dit artikel meer informatie wil of een advies van de heer Maas. Kan u contact met hem opnemen per email [email protected] of telefonisch 06-46177617.
[tag:Fit-in facilities] [tag:declaratie] [tag:huisarts][tag:Liquiditeitsproblemen] [tag:oplossing]