ONVZ lanceert online vergelijkingstool zorgaanbieders

Array

Eén derde consumenten wil zelf zorginstelling kiezen
ONVZ Zorgverzekeraar introduceert vanaf deze week een online tool met kwaliteitsinformatie van zorgaanbieders. De informatie wordt verkregen op basis van onafhankelijke en openbare bronnen. Consumenten kunnen zo bijvoorbeeld zelf nagaan welke kliniek in hun regio zit, waar de kortste wachttijd geldt en hoe deze zorginstellingen worden beoordeeld. De website met kwaliteitsinformatie is te vinden op www.onvz.nl/zorgkwaliteit en voor iedereen toegankelijk.

Behoefte aan kwaliteitsinformatie
De online tool is ontwikkeld door MediQuest, een bedrijf gespecialiseerd in de analyse van kwaliteitsgegevens van zorgverleners. De onafhankelijke informatie op deze website komt vanuit de Inspectie voor de Gezondheidszorg, het overheidsprogramma Zichtbare Zorg en publieke informatie van de zorgverleners. Uit onderzoek van MarketResponse, in opdracht van ONVZ, onder ruim 500 consumenten blijkt dat ruim dertig procent van de consumenten zelf wil kiezen welke arts of zorginstelling hen behandelt.  Met deze website speelt ONVZ in op deze ontwikkeling.

Vergelijking niet op basis van vergoedingen
ONVZ laat binnen deze website bewust geen vergoedingen van de behandeling zien, zodat de consument alleen maar op basis van kwaliteit de instelling kan kiezen. Erno Kleijnenberg, voorzitter van de Raad van Bestuur van ONVZ: ‘Wij vinden het heel belangrijk dat de consument zelf kan kiezen welke zorg het beste bij hem of haar past. Deze keuze kan ons inziens alleen maar goed gemaakt worden op basis van kwaliteit en  betrouwbare, onafhankelijke informatie. In MediQuest hebben we een partner gevonden die ons daar goed bij helpt.’ De online tool geeft ook inzicht in de informatie achter de scores, bijvoorbeeld het percentage geslaagde behandelingen, complicaties en het aantal operaties.

Patientenverenigingen en consumentenplatforms
De online tool verwijst daarbij ook door naar websites van patientenverenigingen en consumentenplatforms. Kleijnenberg: ’Op die manier kan de consument een zo volledig mogelijk en onafhankelijk beeld krijgen om een optimale keuze te maken. Of om verder in gesprek te gaan met de behandelend arts. Daarnaast kunnen verzekerden met eventuele vragen over de kwaliteitsinformatie met onze ZorgConsulenten contact opnemen.’ De kwaliteitsinformatie op de website wordt constant bijgewerkt. Op dit moment is er informatie beschikbaar over ziekenhuizen en GGZ-instellingen. Vanaf medio 2011 breidt ONVZ de tool uit met andere zorgsoorten.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen