Patiënten ervaren onnodige zorg
ArrayEr wordt niet altijd doelmatig gewerkt in de zorg. Het komt voor dat onderzoeken dubbel worden uitgevoerd en mensen ervaren dat zij zonder noodzaak voor een vervolgafspraak naar een arts moeten. Dat zijn resultaten uit de meldactie ‘Zuinig met Zorg’ van de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF), waarin zestienhonderd deelnemers hun inzichten gaven over mogelijke besparingen in de gezondheidszorg.
Veertien procent van de deelnemers heeft ‘vaak’ meegemaakt dat de zorg onnodig of inefficient is. Het gaat dan om bijvoorbeeld onderzoeken die dubbel wordt uitgevoerd, inefficiente doorverwijzing of zorgverleners die hen zonder noodzaak laten terugkomen. Iets meer dan de helft (58%) van de deelnemers geeft aan dit ’soms’ te hebben ervaren.
Bijna 80% van de 1600 ‘ervaringsdeskundigen’ is van mening dat via betere afstemming en samenwerking tussen zorgverleners kosten kunnen worden verminderd. “Er zijn harde besparingen mogelijk; het kan zuiniger zonder verlies van kwaliteit,†zegt Jan Coolen, manager bij de NPCF. “Voorstellen van ambtenaren en politiek gaan vaak in de richting van een kleiner verzekerd pakket en een hogere eigen bijdrage. Hierdoor staat de toegang tot zorg onder drukâ€, zegt Coolen. “Wij vinden dat de rekening voor onnodige zorg en inefficientie in het systeem niet mag komen te liggen bij de patient. Wij willen dat er gericht wordt gesneden in onnodige zorg, en dat de zorg veel slimmer wordt georganiseerd. Met name de zorg rond chronisch zieken. Als die beter op de patient wordt afgestemd, en als zorgverleners beter samenwerken valt er veel winst te halen. Voor de patient en voor het huishoudboekje van de zorg.â€
Bron: NPCF
One thought on "Patiënten ervaren onnodige zorg"
Comments are closed.
Ik ben heel blij met dit onderzoek van de NPCF. Hiermee komt aan het licht dat er veel nutteloze consulten zijn. Er zijn erg veel ervaringsverhalen, die op deze manier gestaafd worden. Je kunt hier dus ook berekeningen op maken hoeveel kosten er bespaard kunnen worden als er bijvoorbeeld 20% minder nutteloze consulten plaats vinden bij specialisten. Ook kun je onderzoeken of je dit kunt bereiken door de patient vaardigheden te leren waardoor hij zelf meer kan vragen om het nut van doorverwijzen, onderzoeken enz. Dát wordt volgens mij bedoeld met het geven van meer regie aan de patient. Maar juist dat is erg moeilijk als je afhankelijk bent van degene die tegenover je zit (los van achtergrond, ervaring en opleidingsnaveau: http://www.dokterisziek.nl).
En hoe kun je de patient deze vaardigheden leren: door training on the job, naast de patient. Ik praat hierover graag met je verder: http://www.stichtingtinkerbell.nl