Pink Ribbon Magazine 2009 haalt hoogste opbrengst ooit

Array

Met de zesde editie van Pink Ribbon Magazine – de charity glossy van Sanoma Uitgevers in de strijd tegen borstkanker – haalde de uitgever dit jaar maar liefst 984.841,62 euro op. Vanmiddag overhandigt Quinty Trustfull, ambassadrice van de stichting, samen met Dick Molman, CEO Sanoma Uitgevers, de cheque aan Stichting Pink Ribbon.Van Pink Ribbon Magazine 2009, met als thema ‘Circle of Life’ werden 109.876 exemplaren verkocht. Samen met de advertenties en een speciale Pink Ribbon Magazine puzzelactie leverde dit in totaal de hoogste score op in de geschiedenis van Pink Ribbon. Daarmee komt de gehele donatie van Sanoma Uitgevers over zes jaar aan Stichting Pink Ribbon op bijna 4,7 miljoen euro. Met deze opbrengst heeft de stichting veel kunnen bewerkstelligen op gebied van voorlichting, bewustwording en de kwaliteit van zorg.

Psychosociale zorg

“Wij zijn zeer onder de indruk van deze donatie van Sanoma Uitgevers, helemaal geweldig,” reageert Ida van Belle, directeur van Stichting Pink Ribbon. “Wij willen iedereen – van medewerkers tot adverteerders en leveranciers – bedanken voor hun vrijwillige en enthousiaste inzet voor Pink Ribbon Magazine.

De opbrengst van dit jaar wordt – net als de voorgaande jaren – besteed aan projecten die erop gericht zijn om goede psychosociale zorg te bieden aan borstkankerpatienten en hun naasten. Vrouwen die borstkanker krijgen hebben niet alleen te maken met een lichamelijke ziekte, maar ook met psychische en sociale problemen. Wij vinden het belangrijk dat daar goede zorg voor is, zowel in de periode van behandeling van borstkanker als daarna. Kwaliteit van leven staat daarbij voorop, voor de patienten en de mensen in hun naaste omgeving.”

Indrukwekkend
Pink Ribbon Magazine wordt elk jaar geheel om niet gemaakt door Sanoma Uitgevers en de opbrengsten gaan voor 100% naar het goede doel. CEO Dick Molman: “Op deze opbrengst hadden we nooit durven hopen. Tegen de verwachting in is dit het bevlogen Pink Ribbon Magazine team gelukt om– ondanks de recessie – het hoogste bedrag ooit op te halen.. Indrukwekkend. Het is fantastisch dat mensen van allerlei disciplines zich belangeloos inzetten voor dit project. Dat zoveel bedrijven adverteren, omdat ze de strijd tegen borstkanker steunen en zich aan dit doel verbinden. En ook de inzet om niet van alle andere partijen, zoals freelancers, drukker, distributiekanalen en reclame-, PR- en mediabureau.”

“Ook dit jaar maken we weer een Pink Ribbon Magazine. Als multimediaconcern waar veel vrouwen werken vinden we het belangrijk om op deze manier bij te dragen aan de strijd tegen borstkanker. Een ziekte die een op de acht vrouwen in Nederland treft.”

Prijswinnende reclamecampagne
De campagne werd dit jaar door reclamebureau Grey gemaakt. Het concept: borsten zijn twee vriendinnen die alles delen en het is de bedoeling dat zij samen oud worden. Dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend, steun daarom de strijd tegen borstkanker. Grey kreeg de gerenommeerde Britse fotograaf Rankin zover om de campagne te fotograferen en voor de televisiecampagne werd regisseur Chris Palmer ingezet. De campagne werd bekroond met een internationale gouden Epica, Dagbladgoud én was genomineerd voor een Ster Gouden Loekie, SAN en ADCN prijzen.

Media Parade
Pink Ribbon ambassadrice Quinty Trustfull presenteert vanmiddag, samen met CEO Dick Molman van Sanoma Uitgevers, de overhandiging van de cheque aan Stichting Pink Ribbon. Dat gebeurt tijdens de Media Parade, de jaarlijkse week vol verrassende workshops en interactieve sessies over alles wat met media te maken heeft. The Dutch Event Choir verzorgt de muzikale omlijsting met een a capella versie van Elton John’s Circle of Life.

Pink Ribbon Magazine 2010
Een nieuw team voor Pink Ribbon Magazine 2010 is inmiddels samengesteld. Dit jaar werkt het team – volledig samengesteld uit vrijwilligers van verschillende redacties en afdelingen en freelancers – onder leiding van uitgever Anita Mooiweer en onder hoofdredactie van Ellen de Jong. De Jong is ook hoofdredacteur van Knipmode en Knippie. “Ik ben blij en vereerd om met een tijdelijk, héél enthousiast team een mooi magazine voor dit goede doel te mogen maken. Het wordt bijzonder!”, aldus De Jong.

Voor meer informatie: pinkribbonmagazine.nl

Overzicht opbrengst van Pink Ribbon magazine en besteding door Stichting Pink Ribbon
Editie 1 in 2004: € 532.545,00
Opzetten van website www.borstkanker.nl, een bron van informatie voor patienten en hun familieleden. Dankzij de opbrengst van Pink Ribbon 2004 kan de website voor een periode van vijf jaar continu bijgewerkt en verbeterd worden.

Editie 2 in 2005: € 561.439,00
Ontwikkelen van een kwaliteitsmonitor om de kwaliteit en voorzieningen van borstkankerzorg in ziekenhuizen te meten en actueel in kaart te brengen. Daarmee weten patienten welke zorg en voorzieningen zij waar kunnen verwachten. Tevens helpt de monitor de zorgaanbieders hun kwaliteit van borstkankerzorg inzichtelijk te maken en waar nodig te verbeteren.

Editie 3 in 2006: € 670.735,00 en
Editie 4 in 2007: € 875.648,76 + aparte Libelle-actie € 154.675,04
Meerjarig groot project dat bijdraagt aan de directe verbetering van de psychosociale zorg voor borstkankerpatienten. Patienten blijken behoefte te hebben aan psychosociale ondersteuning na hun ziekte. Met het geld van Sanoma gaat Stichting Pink Ribbon in alle academische ziekenhuizen projecten financieren die deze psychosociale zorg in de praktijk gaan vormgeven. Daarnaast zal een onderzoek gefinancierd worden waarin de psychosociale problemen van borstkankerpatienten in alle academische ziekenhuizen worden verzameld en geanalyseerd.

Editie 5 in 2008: € 900.422,49
Meerjarig groot project dat bijdraagt aan de directe verbetering van de psychosociale zorg voor borstkankerpatienten. Patienten blijken behoefte te hebben aan psychosociale ondersteuning tijdens en na hun ziekte. Met het geld van Sanoma heeft Stichting Pink Ribbon in alle academische ziekenhuizen projecten gefinancierd die deze psychosociale zorg in de praktijk gaan vormgeven. Daarnaast wordt een onderzoek gefinancierd, waarin de psychosociale problemen van borstkankerpatienten in alle academische ziekenhuizen in kaart worden gebracht en geanalyseerd. Dat gebeurt aan de hand van een vragenlijst. Met deze vragenlijst kunnen bij patienten vroegtijdig emotionele problemen gesignaleerd worden en kan passende en tijdige psychosociale zorg worden geboden. Die lijst zal een schat aan informatie opleveren over de problemen die spelen bij borstkankerpatienten en op welk moment. Daarnaast kan vastgesteld worden hoe tevreden patienten zijn over de geboden zorg. Op basis van deze gegevens kunnen aanbevelingen voor verbeteringen worden gedaan. Ook kunnen zorgverzekeraars richtlijnen gaan opstellen voor psychosociale zorg.

Editie 6 in 2009: €  984.841,62
De opbrengst van Pink Ribbon Magazine 2009 wordt besteed aan nieuwe psychosociale projecten. Op dit moment worden aanvragen beoordeeld die de Stichting heeft ontvangen. Eind mei wordt bekend welke aanvragen zijn goedgekeurd.

Bron: Sanoma

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen