Niet gecategoriseerd

Talk to your doctor safely

Array

Eerder werd al gemeld dat het LEVV (Landelijk Expertisecentrum Verpleging & Verzorging), de Orde van Medisch Specialisten, het Universitair Medisch Centrum Utrecht, Isala klinieken en de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) een project waren gestart met patiëntveiligheidskaarten. Deze kaarten dienen er toe de schade die patiënten ondervinden als gevolg van incidenten in het ziekenhuis, te voorkomen.Op het weblog The Patient’s Doctor werd een andere veiligheidskaart gepresenteerd. Het motto van deze kaart is ‘Talk to your doctor SAFEly. Deze kaart gaat meer in op het verkrijgen van een goede behandeling. Het idee achter de kaart is: "Remember that your doctor cannot read your mind! The more you tell him, the easier it is for him to help."(klik hier voor een vergrote versie) De (veiligheids)kaarten en de begeleiding van de communicatie tussen arts en patient is sterk in opkomst. Naast dit initiatief is er in Amerika ook al enige tijd het initiatief ‘Ask me 3‘. Dit initiatief van farmaceut Pfizer draait om drie hoofdvragen, die een patient aan zijn zorgverlener altijd dient te vragen. De Amerikaanse organisatieNational Family Caregivers Association (NFCA) presenteerde onlangs haar handvaten voor een betere communicatie in het document ‘ Improving Doctor/Caregiver Communications‘. Ook wordt er in de geneeskundige opleidingen steeds meer aandacht besteed aan de communicatie tussen zorgverlener en zorgnemer.[tag:patientencommunicatie] [tag:arts] [tag:patient] [tag:communicatie] [tag:veiligheidskaart]

One thought on "Talk to your doctor safely"

  1. Dr Aniruddha Malpani gaat op z’n weblog The Patient’s Doctor vandaag verder in op de communicatie tussen arts en patient. Hij plaatst een aantal interessante opmerkingen:

    • "The problem is that trying to teach doctors to improve is futile. Good doctors don’t need to be taught; and bad doctors will never improve."
    • "This is why focussing on patient education is so important ! A well-informed patient understands what the doctor is doing and why; has realistic expectations; and also understands that a doctor is not God, and complications and mishaps can occur."

    Hij stelt voor dat artsen voortaan ook ‘informatie’ voorschrijven: "They can do this either by providing patients with educational handouts, by putting up their own websites, or referring them to health libraries."

Comments are closed.