Zorgpremies: waarom eenvoud en slagvaardigheid hard nodig zijn

Array

De zorgpremies voor de basisverzekering stijgen volgend jaar opnieuw fors. Bij de vier grootste zorgverzekeraars gaat het om een verhoging van 8 tot 14 euro per maand, waardoor de gemiddelde premie uitkomt op maar liefst 157 euro per maand. Maar wie denkt dat daarmee de totale zorgkosten zijn gedekt, heeft het mis. Inclusief de premie voor langdurige zorg en het eigen risico loopt de rekening op tot een gemiddelde van 498 euro per maand per verzekerde.

Een verborgen kostenpost

De premie voor langdurige zorg – die onzichtbaar via de loonheffing wordt geïnd – vormt een aanzienlijk deel van de totale zorgkosten. Jan Willem Spijkman, sectorspecialist Public & Healthcare bij ING Sector Banking, wijst op een opvallend gegeven: “Voor inkomens tot 38.441 euro wordt een premie van 9,65 procent gerekend. Dat betekent dat iedereen vanaf dat inkomensplafond zo’n 309 euro per maand betaalt aan langdurige zorg. Dit bedrag is vaak onzichtbaar en nauwelijks onderwerp van debat.”

Toch roept Spijkman op tot een bredere discussie over de manier waarop zorgpremies worden geïnd. Hij stelt voor om ook de premie voor curatieve zorg – de basisverzekering – via de loonheffing te laten lopen. “Dit zou een einde maken aan het jaarlijkse ‘premiecircus’ en veel administratieve rompslomp voor verzekerden voorkomen,” aldus Spijkman.

Hervorming van het systeem

Een dergelijke hervorming heeft vergaande consequenties. De Zorgverzekeringswet moet worden aangepast, en zorgverzekeraars verliezen een deel van hun directe relatie met verzekerden. Toch ziet Spijkman ook kansen: “Het systeem wordt eenvoudiger en slagvaardiger. Bovendien kunnen zorgverzekeraars in specifieke regio’s beter samenwerken met zorgaanbieders en zorgkantoren, wat naadloos aansluit bij de doelen van het Integraal Zorgakkoord.”

Van concurrentie naar regio-indeling

Spijkman stelt voor om de premies via een regio-indeling te verdelen over zorgverzekeraars. In elke regio zou dan slechts één verzekeraar actief zijn, wat de onderlinge concurrentie vervangt door regionale samenwerking. “Op die manier kunnen verzekeraars effectiever bijdragen aan de transitie naar een toekomstbestendig zorgstelsel.”

De discussie over stijgende zorgkosten en complexiteit in het systeem is niet nieuw, maar Spijkman’s voorstel kan de deur openen naar een eerlijker en eenvoudiger stelsel. De vraag is: durft de politiek dit systeem op de schop te nemen?


Jan Willem Spijkman is sectorspecialist Public & Healthcare bij ING Sector Banking.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Geef een reactie

Recente artikelen