Ikazia Ziekenhuis gebruikt BeterDichtbij app op alle poliklinieken

Array

Alle patiënten van het Ikazia Ziekenhuis kunnen sinds kort gemakkelijk digitaal contact opnemen met hun arts of zorgverlener op de poli via de BeterDichtbij app. “Contact maken via deze app is heel laagdrempelig. Dat horen en zien we nu al terug van onze patiënten. Tegelijkertijd geeft het zorgverleners meer grip op hun tijd,” vertelt Liesbeth ten Velde, manager poliklinieken in Ikazia.

Digitalisering poliprocessen

De brede beschikbaarheid van BeterDichtbij helpt bij de digitalisering van de poliprocessen. Digitalisering maakt de zorg in Ikazia duidelijker, duurzamer en efficiënter. Vroeger werd voor iedere afspraak bijvoorbeeld een brief verstuurd. Nu verloopt dit eenvoudig via e-mail en het patiëntenportaal. Alle patiënten wordt, bij de start van een behandeling op de polikliniek, de BeterDichtbij-app aangeboden. Dat past bij de persoonsgerichte zorg waar het Rotterdamse ziekenhuis om bekendstaat. Passend voor iedere patiënt. Digitaal als het kan, fysiek als het moet.

Verandertraject, samen met zorgverleners

“Het ziekenhuis heeft een grote slagkracht laten zien door BeterDichtbij voor alle patiënten op de poliklinieken aan te bieden. Het is een intensief traject om alle processen zo zorgvuldig en duurzaam aan te passen, samen met zorgverleners. Dat heeft het Ikazia Ziekenhuis knap gedaan,” aldus Sander Bijl, operationeel directeur van BeterDichtbij. “We zijn er trots op dat ze zo voluit gekozen hebben voor BeterDichtbij voor iedereen.”

Patiënten omarmen digitaal contact

De patiënten van het Ikazia Ziekenhuis zijn, net als de zorgverleners, enthousiast over BeterDichtbij. Na een uitnodiging van de arts of verpleegkundige, besluit maar liefst 60 tot 70 procent van de patiënten de app te gebruiken. Liesbeth ten Velde licht toe: “Patiënten kunnen via de app met hun zorgverlener in contact komen, zonder te bellen voor een afspraak of naar het ziekenhuis te gaan. Het digitaal contact is daarmee een vervanging voor het bellen naar de poli. We zien al dat consulten soms verplaatst of zelfs geannuleerd kunnen worden, omdat digitaal al genoeg gecommuniceerd. Zo kunnen patiënten en zorgverleners samen de zorg nog beter afstemmen op wat echt nodig is.”

Landelijke inzet BeterDichtbij

BeterDichtbij wordt als landelijk communicatieplatform momenteel door meer dan 45 ziekenhuizen en zorgorganisaties ingezet. Steeds meer ziekenhuizen kiezen voor brede inzet van digitaal contact, zoals recent ook Franciscus Gasthuis en Vlietland (Rotterdam en Schiedam), Zaans Medisch Centrum (Zaandam) en het Diakonessenhuis (Utrecht). Ook de thuiszorg en revalidatiecentra zetten BeterDichtbij op steeds meer plekken in. 

Bron: Ikazia Ziekenhuis

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen