Bulkaanbiedingen leiden niet tot meer verspilling, maar juist tot bewuster gedrag 

Array

In tegenstelling tot wat vaak wordt verondersteld, leiden bulkaanbiedingen zoals 1+1 gratis of stapelkortingen in supermarkten niet tot meer voedselverspilling. Dit type aanbiedingen blijkt consumenten juist bewuster te maken van het risico op verspilling, waardoor ze beter hun best doen om dit te voorkomen. Supermarkten zouden dit bewustere gedrag kunnen stimuleren door in hun aanbieding suggesties mee te nemen om verspilling te voorkomen.

Dat blijkt uit het vervolg van een eerder onderzoek naar het effect van bulkaanbiedingen in de supermarkt op voedselverspilling door onderzoekers van o.a. Tilburg University, Vrije Universiteit Amsterdam en Wageningen University. De eerste onderzoeksresultaten toonden al aan dat bulkaanbiedingen tot minder verspilling leiden. Dit vervolgonderzoek laat zien waarom dat zo is.

Hoofdonderzoeker Arjen van Lin (departement Marketing van de Tilburg School of Economics and Management): “We zien dat consumenten bij een bulkaanbieding vaak meer kopen dan ze normaliter doen, maar daarna juist ook proberen te voorkomen dat het extra voedsel in de prullenbak belandt. Om voedselverspilling nog verder terug te dringen is een van onze aanbevelingen voor supermarkten dan ook na te denken over interessante alternatieve types van “1+1 gratis” aanbiedingen. Zo kunnen ze dit bewuste gedrag verder stimuleren. Bijvoorbeeld “1 nu+1 gratis later” of “1 voor nu+1 gratis voor in de vriezer.”

De studie is uitgevoerd met behulp van het aankooppanel van GfK Nederland waarin huishoudens die bij AH kopen 9 weken lang werden gevolgd. Zij kregen na aankoop van specifieke producten (bepaalde soorten groente en fruit, en brood) voor de gewone prijs of in de aanbieding 1 tot2 weken later een enquête om te vragen hoe ze het product hebben gebruikt. Vervolgonderzoek liet zien dat, wanneer consumenten meer kopen dan ze normaliter doen, ze in grotere mate bezorgd zijn van het risico op verspilling. Deze bezorgdheid is de drijvende kracht achter bewuster gedrag, waarbij consumenten beter hun best doen voedselverspilling te voorkomen. Bijvoorbeeld door een deel van hun aankoop in te vriezen.

Bron: Tilburg University

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen