
Wat is cliëntondersteuning?
ArrayNederlanders die hulp nodig hebben bij het regelen van de juiste zorg kunnen aankloppen bij onafhankelijke cliëntondersteuning. De hulp is gratis en voor iedereen beschikbaar.
De cliëntondersteuner helpt bijvoorbeeld jonge mantelzorgers met school, werk en begeleid wonen. Voor haar schoolaanmelding moest ze bijvoorbeeld eerst een test doen. De cliëntondersteuner hielp met zoeken naar een school en het invullen van papieren.
Onafhankelijk samenwerken
In Nederland zijn er verschillende organisaties die onafhankelijke cliëntondersteuning geven. De hulp is mogelijk op verschillende gebieden, van wonen tot jeugdzorg en van geldproblemen tot zorgverlening. Een cliëntondersteuner zorgt voor nauwere samenwerking tussen organisaties om te zorgen dat iedereen de ondersteuning die je het beste past.
Een onafhankelijk cliëntondersteuner helpt mensen wegwijs worden in hulpverleningsland
Elke clientondersteuner heeft zijn eigen deskundigheid. Een onafhankelijk cliëntondersteuner is in dienst van de cliënt en helpt hem of haar een beetje wegwijs te worden in hulpverleningsland. Het bestaat uit het verwijzen naar zorg die nog niet aanwezig is, maar mensen kunnen bijvoorbeeld ook hun beklag doen bij ons over de zorg die ze al krijgen.’ ‘We kijken waar mensen recht op hebben en proberen mensen daar te brengen waar ze graag naartoe willen.
8 miljoen voor cliëntondersteuning
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) stelt per 1 juni 8 miljoen euro beschikbaar aan gemeenten om cliëntondersteuning verder te ontwikkelen en verbeteren. In totaal investeert het kabinet 55 miljoen euro in de versterking van onafhankelijke cliëntondersteuning.
Mensen met een (complexe) zorg- of ondersteuningsvraag kunnen nu al in hun gemeente of bij het zorgkantoor kosteloos een beroep doen op een onafhankelijke cliëntondersteuner. Met de beschikbare 8 miljoen euro kunnen de gemeenten deze cliëntondersteuning gaan verbeteren.
Gemeenten gaan vanuit het project Koplopers Cliëntondersteuning met de extra middelen aan de slag om meer inzicht te krijgen in de behoefte naar en de toegang tot cliëntondersteuning. Ook kan de bekendheid met en vindbaarheid van cliëntondersteuning worden verbeterd, evenals deskundigheid en kwaliteit. In het bijzonder worden specifieke groepen beter bijgestaan, zoals dak- en thuislozen, mensen met een (licht) verstandelijke beperking en ouderen met een klein netwerk. De koplopergemeenten delen hun kennis met alle gemeenten.
Koplopers Cliëntondersteuning
In het project Koplopers Cliëntondersteuning, uitgevoerd door de VNG, werken 29 gemeenten samen met Movisie, Ieder(in) en de Koepel Adviesraden Sociaal Domein. Doel is om de cliëntondersteuning beter bekend te maken bij mensen die er mogelijk baat bij hebben, om de samenwerking tussen (formele en informele) cliëntondersteuners te verbeteren en om cliëntondersteuning levensbreed aan te bieden. Koplopers cliëntondersteuning zijn ook ambassadeurs voor cliëntondersteuning in hun regio.
De 29 deelnemers aan het project zijn: Alkmaar, Almelo, Almere, Amersfoort, Amsterdam, Breda, Den Haag, Deurne, De Wolden, Dordrecht, Gouda, Heeze-Leende, Helmond, Maastricht, Meppel, Midden-Groningen, Meppel, Ommen, Oosterschelderegio, Putten, Regio Twente, Roosendaal, Stichtse Vecht, Teylingen, Tilburg, Veldhoven, Voorst, Woerden en Zaanstad.