
VieCuri richt trainingscentrum in voor acute levensbedreigende situaties
ArrayZiekenhuis VieCuri heeft op de intensive care (IC) een trainingscentrum ingericht waar zorgverleners op een reële manier leren omgaan met acute levensbedreigende situaties. Bijzonder is dat nieuwe arts assistenten er een uitgebreide meerdaagse training krijgen. Theo Manders, reanimatiecoördinator bij VieCuri: “Voorheen hadden we een skillslab. Dit nieuwe centrum is veel realistischer omdat het geen leslokaal is maar een echte IC-unit.”
Geavanceerde poppen
Er wordt nu gewerkt op echte patiëntenkamers en er zijn nieuwe trainingspoppen in drie varianten: een volwassene, een kind en een pasgeborene. “De poppen zijn zeer geavanceerd,” aldus Theo. “Ze kunnen ademen, hebben een longfunctie, je kunt intubatie toepassen, de tong kan dikker worden, ze kunnen ‘blauw aanlopen’ en nog veel meer. Het is bijna levensecht trainen.”
Extra aandacht voor arts assistenten
Alle zorgverleners trainen in de nieuwe ruimtes en bijzondere aandacht is er voor de art-assistenten. Iedere twee maanden wordt een groepje van zo’n 12 assistenten getraind als onderdeel van hun introductie bij VieCuri. Theo: “In vergelijking met andere zorginstellingen is dit programma zeer uitgebreid en je krijgt meer praktijk dan theorie. We vinden patiëntveiligheid enorm belangrijk.
Acute situatie
Iedere zorgverlener kan met een acute situatie te maken krijgen. Zeker voor de arts assistent, die zelfstandig nachtdiensten gaat draaien, geeft het zekerheid om goed te kunnen oefenen. Hiermee bieden we ook wat extra’s voor onze jonge artsen, dit maakt het voor hen aantrekkelijk om bij VieCuri te werken. Men leert het tijdig herkennen van symptomen van een acute levensbedreigende situatie, te voorkomen dat het erger wordt en eerste behandeling opstarten.
Kort en krachtig
Daarnaast leren de arts-assistenten hoe ze kort en krachtig dienen te communiceren aan de supervisor op afstand, ze leren keuzes maken onder druk etc. We werken daarbij volgens de ABCDE-methodiek. Hiermee behandel je de meest urgente problemen als eerste en zie je zo min mogelijk over het hoofd.” Daarnaast hanteren we de CRM-principes die gericht zijn op de niet-technische vaardigheden, zoals communicatie, stress-management, leiderschap en besluitvorming.
Samen leren door simuleren
In 2020 gaat VieCuri beginnen met een pilot in het nieuwe trainingscentrum. Theo: “Wat we zien is dat de vaardigheden van onze zorgverleners meestal wel op orde zijn. Wat in een acute situatie vooral van belang is, is het trainen van de niet-technische vaardigheden zoals zojuist benoemd. Voorheen trainden de vakgroepen ieder voor zich. In de toekomst gaan de verschillende specialismen gezamenlijk trainen. Dat is veel meer zoals je in de praktijk ook handelt. Het is tevens een stuk efficiënter. Je houdt nu met één training meerdere vaardigheden tegelijkertijd op peil. Op termijn willen we dit zelfs uitbreiden en ook in trainingen samenwerken met ketenpartners zoals verloskundigen, ambulancediensten etc.”
Bron: VieCuri