KNMP: ‘Apothekers nu ook verplicht tot reclame voor Agis’

Array

zoisagisVerzekeraar Agis probeert nu ook apothekers via koppelverkoop te verplichten om voor hen reclame te maken. Een contract over kwaliteitszorg kan met Agis alleen gesloten worden als de apotheker ook bereid is om een rek met reclamefolders van Agis neer te zetten. Fysiotherapeuten (KNGF) hebben zich al eerder verzet tegen een dergelijke ongewenste koppelverkoop. Op zich lijkt het logisch dat marktwerking in de zorg gepaard gaat met reclame, maar dit zou geen voorwaarde moeten zijn voor een zorgverlener om een contract te mogen afsluiten met een verzekeraar. Verzekeraars bemoeien zich steeds meer met de inhoud van de zorgverlening. Als het gaat om een verbetering van de kwaliteit van de zorg is dat op zichzelf niet slecht, maar in de praktijk blijkt dat verzekeraars vooral financiele en commerciele motieven hebben. Ook bij Agis blijkt er nu weer een commerciele adder onder het gras te zitten. Het is jammer dat contractgesprekken zelden (alleen) over de kwaliteit van de zorgverlening gaan.

De KNMP vreest dat de onafhankelijkheid van zorgverleners onder druk komt te staan als zij financieel afhankelijk worden gemaakt van het maken van reclame voor verzekeraars. De apotheker moet in de eerste plaats de patient dienen, niet de verzekeraar. Alleen al de schijn van belangenverstrengeling zou zo veel mogelijk vermeden moeten worden. KNMP woordvoerder Marco Kreuger: “Eerst werden de apothekers afhankelijk gemaakt van kortingen en bonussen, nu dreigen ze weer afhankelijk te worden gemaakt van reclame voor verzekeraars.” Apothekers willen betaald worden voor de zorg die zij bieden en niet in een kwaad daglicht komen te staan omdat ze reclame moeten maken voor commerciele bedrijven. Reclame voor geneesmiddelen is in Nederland streng aan banden gelegd door middel van de Gedragscode Geneesmiddelenreclame. Daarin zijn ook strenge regels opgenomen om ongewenste belangenverstrengeling tussen de farmaceutische industrie en zorgverleners te voorkomen. Voor reclame voor zorgverzekeringen gelden deze regels echter niet.

Reclame voor geneesmiddelen is in Nederland streng aan banden gelegd door middel van de Gedragscode Geneesmiddelenreclame. Daarin zijn ook strenge regels opgenomen om ongewenste belangenverstrengeling tussen de farmaceutische industrie en zorgverleners te voorkomen. Voor reclame voor zorgverzekeringen gelden deze regels echter niet.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen