Minister Edith Schippers ontvangt vernieuwde huisartsen-app
ArrayVandaag is in Nieuwspoort te Den Haag de hernieuwde versie van de App ‘Moet ik naar de dokter?’ aangeboden aan Minister Schippers. De App helpt de gebruiker te beoordelen óf en zo ja wanneer de huisarts geraadpleegd moet worden. In de vernieuwde App zijn de aanbevelingen opgenomen vanuit een onafhankelijk validatieonderzoek dat in opdracht van het Nederlands Huisartsen Genootschap heeft plaatsgevonden. “De inzet van technologie is een andere manier van de zorg organiseren. Het onderscheidend vermogen van deze App is dat deze veilig is bevonden door het NHG”, aldus de Minister.
Breed draagvlak
Het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) heeft de app onafhankelijk getoetst en goedgekeurd.
Door de samenwerking met Thuisarts.nl wordt in geval van zelfzorgadvies een link naar de juiste pagina op thuisarts.nl aangeboden. De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF) en InEen zijn als leden van de Raad van Toezicht van Stichting MINDD actief bij de ontwikkeling van de App. Tenslotte is de vernieuwde App mede mogelijk gemaakt met subsidie van Menzis, Zilveren Kruis en VGZ.
Gert-Jo van Doornik, directeur Huisartsenpost Apeldoorn en initiatiefnemer van de App stelt: “De lancering van de nieuwe App is een bekroning op het samen werken aan en geloven in het maken van het verschil in de eerstelijns zorg door de handen ineen te slaan en een innovatief idee te realiseren”. De app is CE-gemarkeerd en won al eerder de Health App Award. Toch is volgens Van Doornik de nieuwe versie wederom een stap in de goede richting en ligt de roadmap voor doorontwikkeling al klaar. “Maar ja, het bedenken van innovaties in de zorg is niet zo moeilijk. Het implementeren en bekostigen daarentegen is een heel ander verhaal”, stelt Gert-Jo van Doornik.
“Als je met deze App het aantal mensen dat een huisartsenpost onnodig belt kan laten dalen dan moet de bekostiging geen probleem zijn, want de kosten die daarmee uitgespaard worden, kun je investeren in verdere ontwikkeling van deze App”, aldus Minister Schippers.
Minister Schippers kreeg de App symbolisch aangeboden met een animatie waarin te zien is hoe de App werkt en liet de App gelijk op haar smartphone installeren. De gebruiker klikt aan waar hij/zij last van heeft en beantwoordt de vragen in de App die gebaseerd zijn op de Nederlandse Triage Standaard (NTS). De App bepaalt aan de hand van de antwoorden van de gebruiker de urgentie van de hulpvraag en geeft advies. De App geeft aan of de gebruiker wel of niet contact op moet nemen met de huisarts of huisartsenpost en wanneer: bel direct of maak een afspraak. Bij een advies om direct contact op te nemen biedt de App het adres, telefoonnummer en de route naar de dichtstbijzijnde huisarts of huisartsenpost. Door de samenwerking met Thuisarts.nl geeft de app ook advies wat de gebruiker zelf kan doen om de klachten te verlichten.
“Ik ben heel trots dat ik de App vandaag in ontvangst mag nemen, want dit is een toepassing in de zorg waar we echt op zitten te wachten. De uitdaging is om ervoor te zorgen dat men de App ook daadwerkelijk gaat gebruiken, zegt de Minister.
“Vandaag is de landelijke campagne via radio en social media van start gegaan om de bekendheid en het gebruik van de App te stimuleren”, reageert Gert-Jo van Doornik. Als onderdeel van deze campagne is aan alle huisartsenpraktijken en huisartsenposten een huisartsenkit verstuurd om huisartsen te helpen de App onder de aandacht te brengen van hun patiënten.