Videobellen voor de EPA-doelgroep: GGZ inGeest
ArrayGemma Nijboer, projectmanager bij GGZ inGeest, vertelt over de uitrol van het project videobellen en de voorwaarden voor het slagen van zo’n complex innovatietraject. Voor ervaringsdeskundigen is daarbij een belangrijke rol weggelegd.
GGZ inGeest
GGZ inGeest is een instelling voor geestelijke gezondheidszorg in regio Amsterdam, Haarlem en Hoofddorp. De instelling biedt psychiatrische zorg op maat aan kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen. GGZ inGeest werkt sinds 2011 aan het invoeren van en het werken met videobellen voor cliënten met een Ernstig Psychiatrische Aandoeningen, de EPA-doelgroep.
Gemma Nijboer heeft een ruime ervaring opgebouwd met het managen van grote projecten binnen GGZ inGeest. Sinds 2011 is ze verantwoordelijk voor de implementatie van videobellen voor de EPA-doelgroep binnen de zorginstelling. De onderwerpen videobellen en digitalisering van de behandeling stonden al geruime tijd op de agenda van inGeest.
Videobellen kwam concreet in zicht toen GGZ inGeest deel uitmaakte van het samenwerkingsverband: ehealth voor EPA. De instellingen Altrecht, GGZ Noord-Holland-Noord, ParnassiaBavoGroep en GGZ inGeest vormen samen dit verband, met het doel de behandeling van mensen met een ernstige psychiatrische aandoening te innoveren.
EPA-doelgroep
Enkele van de aangesloten instellingen waren al bezig met het aanbieden van videobellen binnen de eigen zorgomgevingen. Nijboer: ‘de EPA-doelgroep vormde een aantrekkelijke en uitdagende doelgroep. Cliënten met ernstige psychische aandoeningen zitten vaak in langdurige zorgtrajecten. EPA patiënten vragen om een intensief behandeltraject door middel van videobellen kunnen we dit als instelling ook op een efficiënte en doeltreffende manier bieden.’
Nadat het verzoek om subsidie positief werd gehonoreerd door de zorgverzekeraar en de NZa kreeg videobellen voor inGeest serieuzere vormen. En zo kwam vorig jaar Minddistrict in beeld. ‘We hebben ons ten doel gesteld om videobellen binnen de organisatie te implementeren en minimaal 300 cliënten te bereiken.’
Implementatie
Gemma Nijboer vertelt dat videobellen totaal nieuw was voor de instelling. ‘De gemiddelde leeftijd van onze medewerkers ligt rond de 45 jaar, meestal niet de groep die nieuwe digitale ontwikkelingen op de voet volgt. Dat brengt allerlei weerstanden met zich mee.’ Nijboer licht toe hoe de implementatie is aangepakt: ‘de belangrijkste stap om videobellen van de grond te kunnen krijgen was dat er afdelingsmanagers in mijn team zaten die ook echt intrinsiek gemotiveerd waren om met videobellen aan de gang te gaan. Daarnaast werd op elke afdeling een behandelaar de lokale projectleider. De gedachte achter de implementatiemethode was om videobellen niet vanuit het management aan de medewerkers op de leggen, maar om vragen en wensen van behandelaren als uitgangspunt te nemen. Zij moeten het tenslotte doen.’ De intensieve samenwerking met de ervaren klantmanager van Minddistrict heeft ook een belangrijke bijdrage geleverd aan het slagen van het project, benadrukt Nijboer.
Ervaringsdeskundige
‘Bij ehealth ligt er meer regie bij de patiënt dan ooit tevoren,’ legt Nijboer uit. ‘Als je ehealth naar de patiënt wilt vertalen, dan zal je ook mensen in huis moeten hebben die de techniek snappen, maar ook dichtbij de belevingswereld van de cliënt staan.’ Volgens Nijboer is de inzet van ervaringsdeskundigen een zeer geschikt middel om onder cliënten draagvlak te realiseren voor ehealth. ‘Zij kunnen die vertaalslag goed maken. De toevoeging van ervaringsdeskundigen aan een team van behandelaren is wennen, maar als het eenmaal goed werkt dan levert dit enorm veel rendement op.’
Dat videobellen nu binnen de instelling werkt en dat er patiënten zijn die daar expliciet om vragen ervaart Gemma Nijboer als een succes. Hoewel het nog niet direct storm loop qua aanmeldingen, begint er meer draagvlak en interesse te ontstaan bij cliënten en behandelaren. Nijboer vertelt dat er teams zijn die creatief zijn omgesprongen met het betrekken van cliënten: ‘zij hebben bijvoorbeeld op eigen initiatief een brief naar alle cliënten gestuurd met informatie over videobellen. Daar kwamen veel nieuwsgierige reacties op. Ook vond ik het leuk om te horen dat een cliënt met een tablet aangaf dat ze tijdens haar vakantie via videobellen contact met haar behandelaar wilde houden. Dat gaf haar een veilig gevoel.’ Nijboer ziet in dit laatste voorbeeld een enorme meerwaarde: ‘nu de behandelgesprekken niet meer afhankelijk zijn van een locatie, kunnen we onze patiëntengroep overal bereiken.’
Voorwaarden
Het implementeren van videobellen binnen GGZ inGeest is een complex proces, vertelt Nijboer. De belangrijkste voorwaarden voor succesvolle implementatie van videobellen zijn volgens haar een gedegen IT-infrastructuur, goede informatieverschaffing en het hebben van een lange adem. Daarnaast zijn medewerkers die open staan voor innovatie van grote waarde.
Met videobellen kan GGZ inGeest betere behandeling en meer efficiency realiseren. Het stelt de organisatie in staat om het aantal face-to-face-contacten en huisbezoeken te reduceren, terwijl persoonlijk contact en de mogelijkheid tot observatie aanwezig blijven.
Wilt u meer weten over de mogelijkheden die videobellen voor uw organisatie kan bieden? Vraag een demonstratie videobellen aan door te bellen naar 085-7440862 of via het onderstaande contactformulier.