Intomart: Nederlanders zeer tevreden over huisarts

Array

Huisartsen krijgen van hun patiënten gemiddeld een 8-.

Onderzoeksbureau Intomart GfK uit Hilversum heeft de afgelopen maanden 70.000 Nederlanders ondervraagd naar de tevredenheid met hun huisarts. Uit het onderzoek blijkt dat patiënten de huisarts beter beoordelen, naarmate ze vaker contact hebben met de zorgverlener. Ouderen, lager opgeleiden, gepensioneerden, arbeidsongeschikten, mensen met een beneden modaal inkomen en chronisch zieken, waarderen de huisarts het hoogst. Studenten geven relatief gezien de laagste beoordeling; echter nog altijd een ruime 7.
Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de Nederlanders de afgelopen twee jaar één tot drie keer een bezoek bracht aan de huisarts. Een op de zeven Nederlanders heeft afgelopen twee jaar geen bezoek aan de huisarts gebracht. Arbeidsongeschikten, werklozen en gepensioneerden bezoeken hun huisarts vaker; agrariërs en mensen met een gereformeerde geloofsovertuiging juist duidelijk minder vaak.

Tevredenheid hoger bij vrouwen, ouderen en lager opgeleiden
De resultaten geven aan dat vrouwen, gemiddeld genomen, positiever zijn over de huisartsen dan mannen. Tegelijkertijd concluderen de onderzoekers, dat de tevredenheid ook een behoorlijke leeftijdsgradiënt kent, hoe ouder hoe meer tevreden. Datzelfde doet zich voor met het opleidingsniveau, maar dan omgekeerd: hoe hoger opgeleid hoe kritischer.

Goede beoordeling past bij hechte band patiënt-zorgverleners
Mensen die vaker gebruik maken van de zorg, zijn hierover ook vaker tevreden. Chronische zieken zijn gemiddeld genomen meer tevreden over de huisarts dan anderen (7,8 versus 7,7), al zijn er wel duidelijke verschillen als naar het type aandoeningen wordt gekeken. Vooral mensen met een relatief zware aandoening (beroerte, diabetes, etc.) oordelen duidelijk positiever. Het verband tussen type aandoening en de beoordeling van de zorgverlener wordt waarschijnlijk ook beïnvloed door leeftijd.

Invloed geloofsovertuiging op zorgervaring
De onderzoekers hebben ook gekeken naar de invloed van het geloof op de beleving van de zorg in Nederland. Allochtonen (westers of niet-westers) maken net zoveel gebruik van de zorg als autochtonen; er zijn amper verschillen in de mate waarin beide groepen Nederlanders gebruik maken van tandarts, huisarts of fysiotherapeut. Niet-westerse allochtonen zijn minder tevreden over hun huisarts dan autochtonen en westerse allochtonen. Verder blijkt dat moslims (7,3) duidelijker minder te spreken zijn over hun huisarts dan katholieken, protestanten of gereformeerden (7,6-7,8). Als reden geeft het onderzoeksbureau aan dat waarschijnlijk de communicatie tussen zorgverleners en allochtonen iets moeizamer gaat, waardoor de laatste groep net wat minder enthousiast oordeelt dan autochtone Nederlanders.

Geen verband regio en tevredenheid
Anders dan wellicht zou worden verwacht kunnen er geen duidelijke verschillen worden aangewezen tussen de regio waar de Nederlander woont en zijn tevredenheid over de zorgverlener. Noch naar provincies, noch naar mate van stedelijkheid.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen