Uitspraak in beroep inzake reclame-uiting voor Cervarix

Array

De Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) heeft uitspraak gedaan in het beroep inzake reclame-uiting voor Cervarix, de vraag of de gevolgde wijze van monsterverstrekking in strijd was met artikel 4.3 Gedragscode, en of reclame-uiting dienden te worden gestaakt. De beslissing van 14 maart van de Codecommissie is vernietigd.

de Commissie van Beroep in kort geding:

vernietigt de beslissing van de Codecommissie van 14 maart 2008;

beveelt GSK om met onmiddellijke ingang het aanbieden, presenteren of anderszins openbaar maken van de “gratis monster regeling” voor Cervarix en bijbehorende uitingen te (doen) staken en gestaakt te (doen) houden;

beveelt GSK om binnen zeven dagen na deze beslissing de informatie met betrekking tot de “gratis monster regeling” voor Cervarix van de website www.gsk.nl en daarmee gelieerde websites te (laten) verwijderen, onder overlegging van bewijs daarvan aan de advocaat van SPMSD;

veroordeelt GSK in het door SPMSD in eerste aanleg en in beroep verschuldigde griffiegeld ten bedrage van € 1.250,00, exclusief BTW respectievelijk € 3.100,00, exclusief BTW;

verklaart de opgelegde maatregelen uitvoerbaar bij voorraad;

wijst af het meer of anders verzochte.

Deze beslissing is gegeven op 30 mei 2008 door mr. J.C. Fasseur-van Santen, voorzitter,
mr. C.H.M. van Altena en mr. M. van Delft-Baas, leden, in tegenwoordigheid van S. van Rutten, griffier.

Hier de volledige uitspraak als pdf

Recente artikelen