MammaPrint® in aanvulling op bestaande diagnostiek
ArrayMammaPrint® in aanvulling op bestaande diagnostiek bij twijfel over de vervolgbehandeling bij borstkanker
Sanofi Nederland neemt MammaPrint® van Agendia op in haar productportfolio. MammaPrint is het innovatieve, internationaal gevalideerde genprofiel dat in aanvulling op de bestaande diagnostiek bij borstkanker ingezet kan worden. Aan de hand van 70 genen wordt het risico op uitzaaiingen bepaald voor vrouwen met (vroegstadium) borstkanker. De test geeft een uitslag op hoog of laag risico op uitzaaiingen in 10 jaar. Mede op basis van de uitslag van MammaPrint kan door het behandelend team het meest optimale individuele behandelplan worden samengesteld.
“Wij zijn erg blij met de samenwerkingsovereenkomst met Agendia. MammaPrint is een uitstekende toevoeging aan ons productportfolio. Het sluit aan bij de strategische richting van Sanofi om een gediversifieerd aanbieder in de gezondheidszorg te zijn. Wij zien in een brede beschikbaarheid van de test grote voordelen voor patiënten met borstkanker, voor de behandelaars en voor de gezondheidszorg. Nieuws is dat bijna 80% van alle verzekerden in ons land per 1 januari 2012 MammaPrint vergoed zal krijgen, terwijl dit percentage vorige maand nog ruim 50% was. Dit toont de meerwaarde die wordt toegekend aan MammaPrint â€, aldus Bart Filius, Country Manager Sanofi Nederland.
Bas van der Baan, Commercieel Directeur Agendia: “Sanofi was voor ons de meest geschikte partner voor deze samenwerking. Het bedrijf heeft in Nederland heel heldere en goede plannen voor de gezondheidszorg binnen de oncologie. Voor iedere organisatie is groei van levensbelang en doordat Sanofi vertrouwen heeft in de manier waarop wij opereren, zijn wij ervan overtuigd dat MammaPrint een periode van groei en ontwikkeling zal doormaken.â€
Over MammaPrint®
MammaPrint is een unieke test waarmee wordt bepaald hoe agressief de borsttumor is. De test wordt uitgevoerd op tumorweefsel en neemt 70 genen onder de loep die een rol spelen bij (de ontwikkeling van) uitzaaiingen bij borstkanker. MammaPrint geeft de uitslag ‘hoog risico’ of ‘laag risico’. Laag risico betekent 10% kans op uitzaaiingen binnen 10 jaar als er geen aanvullende behandeling plaatsvindt na de operatieve verwijdering van de tumor. De uitslag hoog risico betekent 29% kans op uitzaaiing binnen 10 jaar als er geen aanvullende behandeling plaatsvindt na operatieve verwijdering van de tumor.
MammaPrint is een Nederlandse uitvinding van het Nederlands Kanker Instituut (NKI) in Amsterdam. Het is ontwikkeld en mondiaal gelanceerd door Agendia in Amsterdam. De test is wereldwijd in meer dan 8 studies gevalideerd en publicaties over MammaPrint zijn verschenen in gerenommeerde wetenschappelijke tijdschriften. De test voldoet aan de strengste eisen voor diagnostiek wereldwijd en is daardoor als enige test goedgekeurd door de Food and Drug Administration (FDA).
In Nederland wordt de test in een aantal ziekenhuizen aangeboden en is er op grote schaal ervaring opgedaan in ziekenhuizen die deelnamen aan de RASTER en de MINDACT studies.
1/2
Samenwerking Sanofi en Agendia
Sanofi Nederland en Agendia zijn zeer verheugd over de samenwerkingsovereenkomst en zien de samenwerking als een bundeling van de innovatieve kracht en kennis van Sanofi op het gebied van de behandeling van borstkanker en het innovatieve vermogen van Agendia op het gebied van diagnostica. Gezamenlijk willen de bedrijven de beschikbaarheid van MammaPrint vergroten voor patiënten bij wie na het gebruik van bestaande diagnostiek extra informatie over de tumor nodig is om de best mogelijke vervolgbehandeling in te zetten.
Over Sanofi
Sanofi – een vooraanstaand, wereldwijd bedrijf in de gezondheidszorg – ontdekt, ontwikkelt en verspreidt therapeutische oplossingen voor een beter leven voor zoveel mogelijk mensen. De patiënt staat daarbij centraal. De Sanofi Groep is aanwezig in meer dan 100 landen op het Noordelijk en het Zuidelijk halfrond. In Nederland biedt het bedrijf (zelfzorg)geneesmiddelen, services en Solutions (innovatieve zorgconcepten).
Over Agendia
Het bedrijf Agendia is in 2003 opgericht om de kwaliteit van leven van kankerpatiënten te verbeteren door gericht maatwerk in de toepassing van gentechnologie. Agendia ontwikkelt gekwalificeerde tests zoals MammaPrint – en streeft ernaar om dergelijke tests zo snel mogelijk binnen het bereik van alle patiënten te brengen die daar baat bij hebben. De tests van Agendia helpen artsen en onderzoekers om nauwkeuriger de diagnose vast te stellen, beter het ziekteverloop te voorspellen en een behandeling-op-maat uit te zetten voor iedere individuele patiënt.