Psyche Mediaprijs geen overbodige luxe in een schizofrene wereld
ArrayOok het afgelopen jaar was weer bijzonder rijk aan nieuwsmomenten waarin psychische ziekten een hoofdrol speelden of leken te spelen. Alphen aan den Rijn was het topje van de ijsberg en niet verbazingwekkend was ‘schizofrenie’ het gesprek van de dag na de aanslagen van Anders Breivik. Ook de wederkomst van Jezus Christus tijdens een concert afgelopen zaterdag in het bijzijn van de koningin doet het debat niet verstommen. Nu gaat het echter ook over bezuinigingen op de ggz, want volgens minister Schippers verspillen psychiaters veel geld aan luxe kwaaltjes. Voor journalisten lagen de onderwerpen voor het oprapen. Op 15 september sluit de inzendtermijn voor de tweede Psyche Mediaprijs van het Fonds Psychische Gezondheid.
De Psyche Mediaprijs wil iets doen aan de vooroordelen die er over psychiatrische ziektes bestaan en waardoor genezing of herstel ernstig wordt belemmerd. Het stigma dat psychiatrische patienten met zich meedragen, is er mede schuldig aan dat meer dan de helft van hen niet voor de diagnose uit durft te komen. Ook mislukt een behandeling vaak door de vooroordelen die een patient tegen de eigen diagnose koestert. Het idee dat psychiatrisch zieke mensen zich aanstellen belemmert herstel en vergroot de maatschappelijke kosten die daarvan het gevolg zijn.
Beeldvorming
Omdat uit onderzoek blijkt dat de media een grote rol kunnen spelen bij positieve beeldvorming over psychische ziekten, is vorig jaar door het Fonds Psychische Gezondheid de Psyche Mediaprijs ingesteld. De prijs werd in oktober voor het eerst uitgereikt aan Carolien Euser, Rogier Dijkman en Arno Haijtema voor hun artikel “Nooit meer een kopstoot” in de Volkskrant.
De Psyche Mediaprijs is een prijs voor journalisten of programmamakers. Het journalistieke product moet op een positieve en zorgvuldige manier vertellen over psychische problemen. Het moet hierdoor de openheid over psychische ziekten stimuleren, mensen aan het denken zetten en zorgen dat erover gesproken wordt. De journalist of programmamaker moet laten zien dat psychische problemen zo gek nog niet zijn, iedereen kan er last van hebben, maar tegelijk moet de uitzending of publicatie ervoor zorgen dat mensen met psychische aandoeningen minder last hebben van vooroordelen en argwaan. Dus: meer openheid en minder schaamte.
In aanmerking voor de Psyche Mediaprijs 2011 komen Nederlandstalige artikelen voor kranten, tijdschriften of internet en programma’s, reportages en documentaires voor radio en televisie. Deze moeten tussen 1 augustus 2010 en 1 september 2011 gepubliceerd of uitgezonden zijn. De prijs is een geldbedrag van 5000 euro. Tot nu toe zijn er 32 inzendingen binnen.
De jury onder voorzitterschap van Paul Schnabel neemt in haar beoordeling mee of de inzending vernieuwend, prikkelend en taboedoorbrekend is. Aanmelden kan nog tot uiterlijk 15 september 2011. Rond half oktober nomineert de jury drie inzendingen. De Psyche Mediaprijs wordt uitgereikt op 17 november 2011 in Beeld en Geluid, Hilversum.
Voor meer informatie: www.psychischegezondheid.nl/psychemediaprijs