UNICEF: reclames voor ongezond eten en drinken hebben grote invloed op kinderen en jongeren
ArrayDe helft van alle kinderen en jongeren in Nederland geeft aan verleid te worden door reclames voor ongezond eten. Ze zien vooral veel reclames van snoep en chips en voornamelijk via sociale media. Dat blijkt uit een onderzoek van UNICEF Nederland. Ruim vier op de tien jongeren wil dat er een verbod komt op kinderreclames voor ongezond eten en drinken. “Zet gezonde producten net zo goed in de markt als nu gebeurt met ongezonde producten.” | |
Om meer zicht te krijgen op de invloed van reclames voor ongezond eten en drinken op de jeugd, deed UNICEF Nederland onderzoek onder Nederlandse kinderen en jongeren van tien tot achttien jaar. Daaruit blijkt dat kinderen en jongeren vrijwel de hele dag door geconfronteerd worden met reclames voor voornamelijk ongezonde voedingsproducten. De inzet van influencers om ongezond eten te promoten noemen de geïnterviewde kinderen en jongeren heel effectief. “Kinderen ontwikkelen zich nog, en zijn daarom extra gevoelig voor marketingtechnieken”, stelt voedingsexpert Leonie Barelds van UNICEF Nederland. Dat geldt in het bijzonder voor kinderen in lagere sociaaleconomische posities of voor kinderen met een cultureel diverse achtergrond. Zij worden vaker dan gemiddeld blootgesteld aan reclame voor ongezonde producten en zijn vatbaarder voor deze reclames. De impact van kindermarketing op ongezond eten en drinken is groot. Barelds: “Als de reclames die je ziet alleen maar gaan over ongezonde verleidingen, dan zorgt dat uiteindelijk voor een ongezond voedingspatroon.” Hoe ouder kinderen worden, hoe vaker zij worden blootgesteld aan marketingtechnieken. Tegelijkertijd denken jongeren van 17 jaar dat zij minder vatbaar zijn voor marketingtechnieken omdat ze zich er meer bewust van zijn. “Helaas laat onderzoek zien dat juist de omgeving een heel grote invloed heeft op de keuzes die wij maken”, aldus Barelds. UNICEF Nederland onderstreept dat het belangrijk is om het aanbod en de reclame van ongezond voedsel op plekken waar kinderen en jongeren vaak zijn zoals scholen, speeltuinen en sportlocaties te beperken. Op bijvoorbeeld televisie zou er een tijdslot kunnen komen waarbinnen alleen reclames voor gezond voedsel getoond mogen worden. Op sociale media zou alle reclame voor ongezond voedsel beperkt moeten worden. Jongeren zien ook een oplossing in meer reclames voor gezonde producten. Barelds: “Wat ze eigenlijk zeggen is: zet gezonde producten net zo goed in de markt als nu gebeurt met ongezonde producten.” Het onderzoek wordt vandaag door kinderen en jongeren aangeboden aan demissionair staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Maarten van Ooijen. In december vorig jaar kondigde hij aan dat het kabinet kindermarketing voor ongezonde voeding wettelijk gaat beperken. Van Ooijen: “Het is cruciaal dat kinderen en jongeren altijd een gezonde keuze kunnen maken. Deze inzichten van kinderen en jongeren helpen om een halt toe te roepen aan de wildgroei aan fastfoodrestaurants en andere ongezonde verleidingen in de omgeving van kinderen en jongeren”. |