Amsterdam UMC voegt patiëntendossiers VUmc en AMC samen
ArrayVanaf 5 oktober 2022 voegt Amsterdam UMC de patiëntendossiers van AMC en VUmc samen. Het gaat om dossiers van patiënten die sinds 2018 niet meer in Amsterdam UMC zijn geweest voor een afspraak of behandeling. Patiënten die sinds 2018 in Amsterdam UMC zijn geweest, hebben al één medisch dossier, tenzij ze daar bezwaar tegen hebben gemaakt. Wanneer AMC en VUmc juridisch gefuseerd zijn tot één organisatie, worden deze dossiers alsnog samengevoegd.
Sinds de bestuurlijke fusie van VUmc en AMC in 2018 is steeds meer zorg samengegaan of herverdeeld binnen Amsterdam UMC. Patiënten worden soms op een andere locatie geholpen dan voorheen, of krijgen zorg op beide locaties. Voor goede zorg is het belangrijk dat medewerkers op zowel locatie AMC als locatie VUmc snel bij medische informatie van een patiënt kunnen.
In spoedeisende situaties is een snelle uitwisseling van medische informatie soms van levensbelang. Eén compleet patiëntendossier binnen Amsterdam UMC draagt bij aan snelle informatie-uitwisseling en daarmee aan veilige en goede zorg. Met een gezamenlijk dossier hoeven zorgverleners van beide locaties elkaar niet apart te informeren, waardoor behandeling sneller verloopt.
Meer informatie of bezwaar maken
Op amsterdamumc.nl/patientendossier staan veelgestelde vragen en antwoorden over de samenvoeging van dossiers. Mensen die vragen hebben, of twijfelen over het nut van één patiëntendossier, kunnen bellen naar 020 – 444 5200. Mensen die niet willen dat Amsterdam UMC op beide locaties hetzelfde patiëntendossier gebruiken, kunnen hier bezwaar tegen maken vóór 5 oktober 2022. Bezwaar maken kan via het bezwaarformulier op amsterdamumc.nl/patientendossier of telefonisch via 020 – 444 5200.