‘Meer buiten lesgeven als oplossing voor ventilatieproblemen scholen’
ArrayLesgeven in de frisse buitenlucht is een van de oplossingen voor de problemen rondom de ventilatie op scholen het hoofd te bieden. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst een kwart van de scholen de ventilatie niet op orde heeft. In deze koude maanden betekent dit dat veel leerlingen in de kou zullen zitten omdat ventileren een van de belangrijkste maatregelen is om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. IVN Natuureducatie vindt het daarom hoog tijd dat er nu eindelijk meer aandacht komt voor het belang van buitenles.
Les in de buitenlucht is namelijk niet alleen gezond, maar ook beter voor de motorische ontwikkeling, concentratie en uiteindelijk de leerprestaties. Dit wordt door allerlei onderzoeken onderschreven. Veel docenten geven nu aan wel naar buiten te willen, maar weten niet goed hoe. Daarom is het van belang om leerkrachten hierin beter te ondersteunen. Mede om deze reden houden IVN en Jantje Beton, die ieder jaar samen de Nationale Buitenlesdag organiseren, dit jaar voor de eerste keer de verkiezing tot beste Buitenlesleerkracht van Nederland.
Buitenlesleerkracht van het jaar
Met deze verkiezing, waarvan de winnaar op 5 april (Nationale Buitenlesdag) bekend wordt gemaakt, hopen we meer leraren te stimuleren ook bijvoorbeeld de taal- of rekenles buiten op schoolplein te geven. Van deze creatieve juffen en meesters, die hiervoor zullen worden genomineerd, kunnen andere leerkrachten veel leren. Bovendien hoeft buitenles geven helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Er zijn nu al tal van goede voorbeelden en het is ook gewoon heel fijn voor docenten om te zien hoeveel enthousiaster kinderen ervan worden als ze niet de hele lestijd binnen zitten.
Juffen en meesters geven zelf ook echt aan graag veel meer lessen buiten te willen geven. Nu is dat amper 1 procent, terwijl ze wel 25 procent van de lestijd naar buiten zouden willen. En ook ouders, zo hebben we laten onderzoeken, staan hier heel positief tegenover. In feite kun je zeggen dat iedereen hetzelfde wil. Laten we dan nu ook de noodzaak, die mede door de coronacrisis en het bijkomende ventilatieprobleem op scholen is ontstaan, aangrijpen om die verandering ook echt teweeg te brengen.
Vincent van der Veen, Programmamanager Kind & Natuur IVN Natuureducatie