Blokhuis verbiedt lachgas door plaatsing onder Opiumwet
ArrayStaatssecretaris Blokhuis gaat lachgas voor oneigenlijk recreatief gebruik verbieden door het op lijst II van de Opiumwet te plaatsen. Dit besluit volgt op een risicobeoordeling van lachgas door het CAM. De afgelopen jaren wordt lachgas steeds vaker als recreatief roesmiddel gebruikt, wat leidt tot risico’s voor de volksgezondheid, overlast en verkeersongevallen. Lachgas is oorspronkelijk bedoeld voor onder meer gebruik in slagroomspuiten in de horeca. Deze ‘eigenlijke toepassingen’ van lachgas worden van het verbod vrijgesteld.
Niet zo onschuldig als het lijkt
Staatssecretaris Blokhuis: “We kunnen de risico’s met de gezondheid van met name jongeren niet langer accepteren. De beoordeling van het CAM laat zien dat het recreatief gebruik van lachgas ontzettend schadelijk kan zijn en zelfs bij beperkt gebruik al tot serieuze gezondheidsschade kan leiden. Een ‘ballonnetje’ is echt niet zo onschuldig als het lijkt, dat wordt nu duidelijk. Het recreatief gebruik van lachgas heeft zich ontwikkeld tot een drugsprobleem en daarmee is de Opiumwet de juiste route om dit aan te pakken. Maar we willen de aanbieders en gebruikers van lachgas, zoals het eigenlijk bedoeld is, hiermee niet onevenredig benadelen. Het moet immers gewoon blijven om een toef slagroom bij je appeltaart te kunnen bestellen”.
Uitzondering voor eigenlijke toepassing
Omdat lachgas veel eigenlijke toepassingen heeft, wordt er een algemene
uitzondering gemaakt in het Opiumwetbesluit zodat die toepassingen
blijven toegestaan. De aanbieders en gebruikers van de eigenlijke
toepassingen van lachgas moeten zo min mogelijk worden geraakt door de
maatregel. Daarvoor is het belangrijk dat er een duidelijke definitie
komt van wat die ‘eigenlijke toepassingen van lachgas’ precies zijn.
Staatssecretaris Blokhuis en minister Grapperhaus van Justitie en
Veiligheid gaan de komende periode in gesprek met zowel de ‘eigenlijke’
aanbieders en gebruikers zoals groothandels, detailhandels, horeca en
gasproducenten, als ook de IGJ, de politie en het Openbaar Ministerie.
Daarnaast dient de beschikbaarheid van medicinaal lachgas in de zorg
niet door de maatregel te worden geraakt.
Substantieel risico
Het besluit tot deze maatregelen volgt op de risicobeoordeling van het
CAM (Coördinatiepunt Assessment en Monitoring nieuwe drugs). Het CAM
beoordeelt dat het risico van lachgasgebruik substantieel is. Bij
excessief gebruik treden gezondheidsincidenten op, maar ook na een
enkele keer kan al sprake zijn van ernstige neurologische schade in het
geval iemand een vitamine B12-tekort heeft. Vaak weten mensen met een
B12-tekort dit niet van zichzelf.
Waar het Nationaal Vergiftigingen en Informatiecentrum (NVIC) in 2017
48 meldingen van gezondheidsklachten na gebruik van lachgas
registreerde, waren dit er in de eerste helft van 2019 al 67. Het
gebruik is wijdverspreid; het gaat vooral om jongvolwassenen, waaronder
veel kwetsbare, jonge en onervaren gebruikers. Bovendien leidt gebruik
tot een toenemende hoeveelheid overlast en problemen in het verkeer.
Plaatsing onder de Opiumwet is volgens het CAM dan ook gerechtvaardigd.
Preventie
Ook preventie en goede voorlichting over de risico’s van lachgas blijven onverminderd belangrijk. Het preventie- en voorlichtingsmateriaal over lachgas zal naar aanleiding hiervan worden herzien. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat zet in op het voorkomen van het gebruik van lachgas in het verkeer. Zo heeft zij TeamAlert gevraagd een online campagne te ontwikkelen om jongeren te wijzen op de gevaren hiervan.
Bron: Ministerie WS