Slimopkomenvoorjezelf.nl: Veel patiënten voelen zich niet gehoord in de spreekkamer

Array

Veel mensen voelen zich tijdens een bezoek aan de (huis)arts niet altijd serieus genomen. Dat blijkt uit een online enquête die een consortium van patiëntenverenigingen onder leiding van de Nederlandse Coeliakie Vereniging (NCV) heeft gehouden. De zeven patiëntenverenigingen, gericht op een chronische aandoening, ontwikkelden een tool voor patiënten om te leren hoe je een goed gesprek met je arts kunt voeren. Deze instructieve tool is sinds vandaag te vinden op: www.slimopkomenvoorjezelf.nl.

Aan patiënten werd een aantal veel voorkomende spreekkamersituaties voorgelegd met de vraag in hoeverre deze herkenbaar waren. De vijf situaties waarin de respondenten zich het meeste herkenden waren de volgende:

  1. Ik ging naar de huisarts en voelde mij eigenlijk niet zo serieus genomen: 64%
  2. De (huis)arts verwacht dat jouw probleem in de loop der tijd wel verdwijnt: 63%
  3. De (huis)arts stelde een verkeerde diagnose: 60%
  4. Ik ging naar de huisarts, omdat ik graag mijn bloed wilde laten testen of doorverwezen wilde worden, maar die ging hier niet in mee: 53%
  5. Ik had het gevoel dat de artsen alleen de opties wilden bespreken die het ziekenhuis kan bieden en niet alle mogelijke opties: 48%

Volgens de directeur van de NCV, Bianca Rootsaert, laat de uitslag zien dat de communicatie tussen patiënt en arts beter kan. ‘Patiënten geven in feite aan dat ze meer grip willen op de gesprekken in de spreekkamer. In de rol van patiënt vinden veel mensen het moeilijk om een goed gesprek te voeren. Deze tool gaat niet zozeer over krijgen wat je wilt, maar over er samen uitkomen. Want bij een goed gesprek is iedereen gebaat, ook de arts!’

Slimopkomenvoorjezelf.nl is vernieuwd

Omdat veel patiënten zich in dergelijke situaties niet zo goed raad weten, gaat vanaf 7 maart de website slimopkomenvoorjezelf.nl live. Op deze site leggen Hans van der Veen (begeleidingsdeskundige) en Chris Mak (adviseur patiëntenvereniging) in een vijftal video’s uit hoe patiënten in verschillende situaties op een prettige manier voor zichzelf kunnen opkomen. Bezoekers krijgen op de site aan de hand van een test bovendien een aantal slimme tips die helpen bij de voorbereiding op een gesprek met huisarts, bedrijfsarts, chirurg of andere zorgverlener.

De website is tot stand gekomen met medewerking van de Vereniging van Mensen met Brandwonden, Whiplash Stichting Nederland, ME/CVS Stichting Nederland, Q-uestion Stichting voor Mensen met Q koorts, Nederlandse Vereniging voor Lyme patiënten, ITP Patiënten Vereniging Nederland en de Nederlandse Coeliakie Vereniging. Het project wordt ondersteund door het Ministerie van VWS via Fonds PGO.

Bron: NCV

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen