Toezicht IGJ op wachttijden GGZ-instellingen

Array

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) gaat ggz-instellingen voortaan beoordelen op hun inspanningen om de wachttijden voor patiënten terug te dringen. Dat laat de inspectie het AVROTROS-consumentenprogramma Radar weten naar aanleiding van haar uitzending van vanavond. Radar laat daarin zien dat de wachttijden bij ggz-instellingen sterk toenemen, met alle gevolgen van dien. Dit terwijl de brancheorganisaties en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport vorig jaar nog afspraken hebben gemaakt om de lange wachttijden aan te pakken.

Treeknormen

Partijen hebben toen afgesproken dat de wachttijden in de ggz uiterlijk 1 juli 2018 binnen de zogenoemde ‘Treeknormen’ zouden moeten zijn. Dit blijkt niet het geval, de wachttijden zijn nog steeds onverminderd hoog.

Patiënten verliezen hoop

Radar laat in haar uitzending van vanavond een patiënt aan het woord die door de lange wachttijden niet op tijd geholpen kan worden. Zo ziet ook psychiater Esther van Fenema steeds vaker dat patiënten de hoop op herstel verliezen, doordat ze zo lang moeten wachten op een behandeling.

Toezicht IGJ

Ggz-instellingen in Nederland worden geacht inspanningen te leveren om de wachttijden voor patiënten terug te dringen. De IGJ neemt de wachttijden voortaan mee in haar reguliere toezichtbezoeken aan de instellingen. Naast de inspanningen die de instellingen leveren, ziet de IGJ ook toe op de manier waarop zij communiceren over de wachttijden. Radar laat zien dat IGJ-instellingen soms verkeerde wachttijden communiceren. Marijke Booij, psychiater in opleiding, deed een steekproef naar wachttijden middels een fictieve patiënt. Bij bijna de helft van de 22 instellingen werd de wachttijd voor intake of behandeling met meer dan twee weken overschreden ten opzichte van de wachttijden die men publiceerde op de website. Zorginstellingen vermelden andere wachttijden op websites.

Radar, vanavond om 20.30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen