
BovenIJ ziekenhuis zet eHealth in om zorg in regio Amsterdam-Noord te verbeteren
ArrayHet BovenIJ ziekenhuis wil samen met andere zorg- en welzijnsprofessionals een integrale zorg- en welzijnsoplossing gaan bieden voor de inwoners van Amsterdam-Noord. Het ziekenhuis kijkt daarom naar de haalbaarheid en mogelijkheden voor digitale informatieuitwisseling om integrale zorg en welzijn te ondersteunen met eHealth. Dit moet zorgverleners met en rondom een patiënt in staat stellen om gemakkelijker te kunnen samenwerken en gegevens uit te wisselen. De focus van het programma ligt in eerste instantie op chronische zorg voor cardiologische en COPD-patiënten. Later wordt bekeken of dit kan worden uitgebreid naar andere patiëntengroepen.Partijen hopen samen tegemoet te komen aan de uiteenlopende gezondheidsproblematiek in Amsterdam-Noord. Vanuit het triple-aim programma ‘Beter Samen in Noord’ werkt het BovenIJ ziekenhuis samen met leveranciers aan een betere gezondheid en kwaliteit van leven van de inwoners. Daarnaast zijn een betere patiëntervaring, meer tevreden zorg- en welzijnsverleners en beheersbare kosten belangrijke doelstellingen. Met dit programma willen de partijen zorg op maat bieden die continue beschikbaar is, ongeacht de locatie, en de informatie-uitwisseling tussen zorgverleners bevorderen.
Constante actieve monitoring en begeleiding
BovenIJ ziekenhuis start met de ontwikkeling van een integraal digitaal zorgpad om cardiologische en COPD-patiënten op afstand te kunnen begeleiden. Hieronder vallen bijvoorbeeld patiënten met chronisch hartfalen en hypertensie. Verschillende eHealth applicaties worden ingezet om patiënten te begeleiden en zorgverleners te ondersteunen bij het maken van beslissingen. Het uitgangspunt bij deze nieuwe manier van zorg is dat het zoveel mogelijk aansluit bij bestaande werkprocessen en een meerwaarde biedt voor patiënten.
Edwin van der Meer, voorzitter Raad van Bestuur van het BovenIJ ziekenhuis: “Met deze nieuwe eHealth toepassing hopen we patiënten beter op afstand te kunnen behandelen en daarmee vermijdbare ziekenhuisopnames te voorkomen en poliklinische herhaalbezoeken te verminderen. Patiënten komen zo dichter bij het ziekenhuis en andere zorgaanbieders te staan, zonder dat ze daadwerkelijk in het ziekenhuis hoeven te komen. Mocht dit succesvol blijken, dan starten we met het opschalen naar een bredere groep patiënten met andere chronische aandoeningen.”
Integrale monitoring van patiënten Amsterdam-Noord
Aansluitend aan de ontwikkeling van monitoring en begeleiding van patiënten met chronische ziekten verkent het BovenIJ met leveranciers de mogelijkheden voor integrale monitoring van patiënten bij acute zorg. Hierin worden gemonitorde patiëntgegevens gecombineerd met patiëntdata. Eventuele verslechtering van een patiënt wordt direct gedetecteerd en automatisch doorgegeven aan de zorgverleners. Dit dient als eerste stap in de realisatie van de uiteindelijke visie om vitale functies van patiënten van IC tot en met de thuissituatie naadloos te kunnen monitoren.
Bron: Philips