Patiënt vooral ook zorgconsument met specifieke wensen
ArrayWaren we vroeger tijdens een opname in een ziekenhuis of zorginstelling al tevreden met een telefoon en een tv naast ons bed, anno 2018 volstaat dat niet meer. We willen laagdrempelige toegang tot informatie over ons dieet, over het ziekteproces of wanneer we een afspraak hebben bij de specialist. Dit blijkt uit recent zorgonderzoek van Panelwizard onder 1000 Nederlanders, in opdracht van Patientline, Healthcare divisie van Elbuco B.V.
Eenmaal in het ziekenhuis of de instelling willen we graag beeldcontact houden met het thuisfront via facetime, skype of webcam (72,2%). Ook met de arts hebben we liever (kort) beeldcontact (48,2%) dan wat langer contact tijdens een normaal spreekuur. KPN KlasseContact, waarmee op afstand via beeldcontact onderwijs gevolgd kan worden, wordt door 44,2 procent van de ondervraagden gewaardeerd. Voor robothuisdieren is nog weinig belangstelling met respectievelijk 12,3 procent. We zijn meer te spreken over een robot die het huishouden doet (33,9%) en 18,4 procent is geïnteresseerd in een robot die kan communiceren.
eHealth en robotica
In het ziekenhuis of de instelling willen we graag beeldcontact houden met het thuisfront via facetime, skype of webcam (72,2%). Iets minder belangrijk vinden we beeldcontact met de arts (47,2%) of met andere zorgverleners (45,6%). Deze contacten willen we liever persoonlijk. KPN KlasseContact, waarmee op afstand via beeldcontact onderwijs gevolgd kan worden, wordt door 44,2 procent van de ondervraagden gewaardeerd. Voor zorgrobots en robothuisdieren is nog weinig belangstelling met respectievelijk 15,2 procent en 9,7 procent.
Bron: Elbuco