Regels kwellen de geestelijke gezondheidszorg

Array
GGZ Nederland onderzocht de oorzaken en geeft aanbevelingen

Op 6 maart 2017 presenteert GGZ Nederland in Perscentrum Nieuwspoort de resultaten van een onderzoek naar de aard en de impact van de regeldruk en de administratieve lasten in de geestelijke gezondheidszorg. In een glashelder rapport wordt de vinger op de zere plekken gelegd. Tegelijkertijd is het een stevige call to action naar alle partijen die binnen dit zorgveld verantwoordelijkheid dragen. De conclusie is duidelijk: het roer moet om!

Urgentie

“Wet- en regelgeving en administratieve lastendruk kosten ggz-instellingen te veel tijd en geld, waardoor ze onvoldoende toekomen aan hun kerntaak: goede geestelijke gezondheidszorg. We beginnen niet bij nul, er zijn al stappen gezet. Maar er moet nog veel worden gedaan en het tempo moet omhoog”, zegt Jacobine Geel, bestuursvoorzitter van GGZ Nederland. “Voor het eerst zijn de administratieve lasten onderzocht in alle domeinen waar de ggz werkzaam is. Het rapport benadrukt nog eens de urgentie om haast te maken met het verminderen van de administratieve lasten in het belang van de cliënt en de professional.”

Gezamenlijke inspanning

Volgens Jacobine Geel is het rapport een oproep aan alle financiers van de zorg: zorgverzekeraars, gemeenten, het ministerie van V&J. “En het is ook een oproep aan onszelf, de ggz-aanbieders, om samen met de financiers te zorgen voor minder administratieve lasten en een toegankelijke en betaalbare geestelijke gezondheidszorg. Daarbij rekenen we op de steun van de politiek, vakbonden en overige samenwerkingspartners.”

Praktijkvoorbeelden

Dat regeldruk en administratieve lasten een probleem zijn, illustreren de volgende praktijkvoorbeelden:

  • Psychiatrisch verpleegkundigen zijn ruim 33% van hun behandeltijd kwijt aan administratie, waar 15% de norm is.
  • Een  gemiddelde ggz-aanbieder schrijft zo’n drieënhalfduizend A4tjes (1 km papier!) vol om zich te verantwoorden naar de zorgverzekeraars.
  • Aanbestedingsprocedures van gemeenten kosten de ggz-aanbieders zoveel geld, dat ze hiervoor in totaal 134 verpleegkundigen of 62 psychiaters in dienst kunnen nemen.

Ons doel is helder: minder regels, zodat we voor elke patiënt de best mogelijke, toegankelijke én betaalbare geestelijke gezondheidszorg kunnen biede

Over het onderzoek

Het onderzoek richt zich op het sociaal domein, waarin de gemeenten een belangrijke rol spelen. Zij zijn sinds januari 2015 zelf verantwoordelijk voor zorginkoop bij de diverse ggz-aanbieders. Daarnaast richten we ons op de Zorgverzekeringswet (Zvw), waarbinnen de zorgverzekeraars de plicht hebben om hun verzekerden toegang te bieden tot betaalbare en kwalitatief goede zorg. Ook de Forensische zorg wordt belicht. Dit is een complex domein op het grensvlak van ggz en strafrecht, dat in de afgelopen vijf jaar compleet vernieuwd is.

Aanbevelingen

Op basis van dit onderzoek komt GGZ Nederland tot de volgende concrete aanbevelingen

In de sector als geheel:
  1. Bereik consensus met alle stakeholders over de vertrouwensregel (98%).
  2. Verhoog het kennisniveau van de inkopende partners.
  3. Trek gezamenlijk met zorgverzekeraars en gemeenten op bij het verbeteren van de zogenoemde overgangsmomenten van het ene naar het andere domein.
In het sociaal domein:
  1. Standaardiseer de inkoop van gemeenten.
  2. Effectueer met de stakeholders het programma iSD.
  3. Help gemeenten bij de oriëntatie op indicatie-instrumenten anders dan de ZRM.

 

In de zorgverzekeringswet:
  1. Beperk in overleg met de zorgverzekeraars de financiële productieverantwoording van ggz-aanbieders.
  2. Evalueer met de stakeholders het gedetailleerde accountantsprotocol.
  3. Vereenvoudig het declaratieproces door kritisch te kijken naar de NZa-beleidsregels.

 

In de forensische zorg:
  1. Effectueer de forensische huisregels, zodat de rechtsposities van reguliere en forensische ggz-patiënten verder geharmoniseerd wordt.
  2. Verbeter de informatievoorziening voor plaatsingen en indicatiestellingen in overleg met het Ministerie van V&J.
  3. Standaardiseer de aanbesteding, inkoop en contractering waar mogelijk.

 

In het onderzoeksrapport leest u alle aanbevelingen met een uitgebreide toelichting.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen