Kwaliteitsgerichte patiënt wil keuze zorgaanbieder met huisarts overleggen
ArrayHuisarts en internet belangrijkste bronnen voor keuze zorgaanbieder voor verzekerde zorg
De kwaliteitsgerichte patiënt waardeert de kennis van de huisarts (85%). Ondanks dat wil het merendeel van die patiënten (57%) actief betrokken zijn bij de keuze naar welke specialist er wordt doorverwezen voor een planbare medische behandeling. Deze duidelijke behoefte aan shared decision making blijkt uit recent onderzoek in opdracht van Bergman Clinics, dat is uitgevoerd onder kwaliteitsgerichte zorgconsumenten tussen de 45-65 jaar uit verstedelijkte gebieden in Nederland. Tegelijkertijd blijkt dat deze groep niet altijd voldoende op de hoogte is van de keuzemogelijkheden. Dit kan het maken van een weloverwogen keuze voor een zorgaanbieder in de weg staan. Om patiënten bewust te maken van de mogelijkheden en hen zo goed mogelijk in staat te stellen een goed geïnformeerde afweging te maken, start Bergman Clinics op 19 september een publiekscampagne.
Kwaliteitsgerichte patiënt waardeert advies huisarts
Van alle respondenten geeft 28% aan volledig op het advies van de huisarts te vertrouwen voor de keuze van een zorgaanbieder. 57% overlegt met de huisarts, om vervolgens samen te bepalen welke zorgaanbieder het meest geschikt is. Opvallend is dat internet niet alleen een belangrijke bron is voor het zoeken van informatie over allerlei aandoeningen, ook het zoeken naar een passende zorgaanbieder gebeurt online. De meest gebruikte bronnen onder respondenten die een actieve rol spelen bij het bepalen van de meeste geschikte zorgaanbieder zijn: de huisarts (55%), internet (49%) en overleg met de directe omgeving (43%).
Resultaat van de behandeling staat voor de patiënt voorop
Bij het bepalen van de meest geschikte zorgaanbieder wil men vooral zeker weten dat men in goede handen is. Deskundigheid (50%) en bewezen kwaliteit van zorg (47%) zijn de meest genoemde criteria door respondenten die zelf een actieve rol spelen bij het maken van een keuze. Ook betaalbaarheid/verzekerd zijn (37%), ervaring van de arts en het team (32%) en focus en specialisatie (31%) scoren hoog. Opvallend is dat deze respondenten het minder belangrijk lijken te vinden of deze zorgaanbieder vervolgens in de directe omgeving is gevestigd. Slechts 3% noemt een goede bereikbaarheid of een korte reistijd als het belangrijkste criterium bij het maken van een keuze.
Verzekerde zorg bij focusklinieken onbekend
Een goed advies van de huisarts is en blijft belangrijk. Zelfs deze goed geïnformeerde groep patiënten weet namelijk niet altijd waar men terecht kan voor een planbare medische behandeling. Bijna 50% van de respondenten geeft aan niet te weten de keuze te hebben tussen een ziekenhuis of een focuskliniek. 1 op de 5 denkt onterecht helemaal geen keuze te hebben. Ook is onvoldoende bekend dat focusklinieken zorg bieden die vaak gewoon vergoed wordt vanuit het basispakket. Van de respondenten die aangeven Bergman Clinics te kennen, weet bijvoorbeeld maar 1 op de 7 dat ze er ook terecht kunnen voor verzekerde zorg binnen het basispakket. Focusklinieken lijken overigens bekender te zijn bij vrouwen dan mannen. Van de vrouwen overweegt 27% wel eens een focuskliniek, versus 10% van de mannen.
“De focusklinieken van Bergman Clinics zijn een uitstekend en toegankelijk alternatief bij de keuze voor planbare medisch-specialistische zorg. Door de focus op veelvoorkomende behandelingen hebben zij veel kennis en expertise opgebouwd. Voor bepaalde ingrepen behoren wij inmiddels tot de meest ervaren instellingen in Nederland. Ze committeren zich aan het resultaat van onze behandelingen. Dit blijkt ook uit onze eigen kwaliteits- en behandeluitkomsten en de klantwaarderingen op zorgkaartnederland.nl. Voor patiënten is het belangrijk om te weten dat ze de keuze hebben en samen met hun huisarts kunnen bepalen of ze naar een ziekenhuis gaan of naar een focuskliniek”, aldus Bart Malenstein, algemeen directeur Bergman Clinics.
Bron: Bergman Clinics