App om gokverslaving te voorkomen

Array
Yvonne Hendriks (deskundige gokverslaving en manager KentraBusiness, onderdeel van Novadic-Kentron) heeft samen met een aantal partijen een app ontwikkeld voor de preventie van gokproblemen. De app is ontwikkeld voor een brede groep spelers en helpt spelers om hun gokgedrag te monitoren en in de hand te houden. De app is een een goed hulpmiddel waarin de speler, na een intake, afspraken met zichzelf maakt over gokken (aantal gokmomenten, speeltijd, hoeveelheid geld etc.) De app bewaakt deze afspraken. Ook kan de app gebruikt worden door hulpverleners, familieleden en werkers in de kansspelbranche. De app wordt als pilot tot september binnen de Fair Play Casino’s. Vanaf september 2016 is de app, die gemaakt is door E-ASSIST, te downloaden via de bekende appstores.

Novadic-Kentron heeft in samenwerking met E-ASSYST, AGOG en Janshen-Hahnraths-Group / Fair Play Casino’s (FPC) een app ontwikkeld voor de preventie van gokproblemen. Deze app is gebaseerd op het reeds bestaande behandelmodel van Prof. Dr. Peeters (Radboud UMC Nijmegen).

De app is ontwikkeld voor een brede groep spelers en helpt spelers om hun gokgedrag te monitoren en in de hand te houden. Vooral voor verslavingsgevoelige spelers is de app een goed hulpmiddel, omdat de speler door middel van een intake afspraken met zichzelf maakt over zijn/haar speelgedrag en deze afspraken vastlegt in de app. De app kan ook als instrument worden ingezet door behandelaars, buddy’s, familieleden en preventiewerkers en is zeker ook een interessant systeem voor de kansspelbranche. Met behulp van de app wordt het speelgedrag gemonitord op basis van twee factoren: een eenvoudige intake en tussentijdse boodschappen.

Korte beschrijving van de app

Via de intake worden voor de speler (indien gewenst anoniem) maximale speeltijden en geldbedragen ingevoerd. Tevens kan de speler toestemming geven om mensen in zijn/haar omgeving te benaderen in het geval dat de aangegeven maxima overschreden worden. Een time-out om een periode niet te gokken is ook instelbaar.

Iedere speelautomatenhal in Nederland wordt automatisch herkend en de speeltijden gaan lopen bij binnenkomst. Aan de speler worden vragen gesteld en er wordt, indien vastgelegd in de intake, contact gezocht met een medewerker van de kansspelbranche, met een buddy of met een ervaringsdeskundige van de AGOG. Preventie en de daaraan te koppelen gedragsondersteunende en corrigerende instructies zijn in sterke mate gei?ndividualiseerd. Goed gedrag is bewust speelgedrag en wordt beloond. Risicovol gedrag zal onmiddellijk worden gecorrigeerd.

Naast deze preventieve app lanceert E-ASSYST een app voor zelfregulering en behandeling van een kansspelverslaving. Ook deze app is in nauwe samenwerking met eerder genoemde partners ontwikkeld.

Pilot

De app wordt op dit moment als pilot ingezet en uitgerold in een aantal vestigingen van FPC. Vanaf september 2016 is de E-ASSYST app te downloaden via de bekende appstores.

De medewerkers van FPC worden door Novadic-Kentron getraind om risicovol speelgedrag te signaleren en te herkennen. Gespreksvaardigheden zijn een integraal onderdeel van deze opleiding. De app is van toegevoegde waarde voor de speler en zijn/haar omgeving, de medewerkers van de kansspelbranche als ook de medewerkers van de verslavingszorginstelling en de ervaringsdeskundigen van de AGOG. Wij streven samen naar verantwoord speelgedrag en doen ons uiterste best om risico’s te beperken. Wij zien het speelgedrag als een gedeelde verantwoordelijkheid, waarbij de speler in samenspraak met gekwalificeerde medewerkers van de kansspelbranche en/of buddy’s en de AGOG zijn/haar spel in de hand houdt. Het preventiebeleid moet een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering zijn.

Vanuit Novadic-Kentron zijn wij bereid kennis en ervaring op het gebied van gokverslaving te delen, om de E-ASSYST app te verbeteren en nog beter te laten aansluiten bij de doelgroep en bij de behandelketen.

Bron: Novadic-Kentron

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen