Meander Medisch Centrum onderzoekt tevredenheid patiënten

Array

Meander Medisch Centrum wil elke dag steeds beter zijn in het bieden van medische en verpleegkundige zorg. Om te weten hoe patiënten dit ervaren, wordt regelmatig onderzoek gedaan. Zo is er een jaarlijks onderzoek naar patiënttevredenheid: de CQI-meting. Dit onderzoek gaat in mei weer van start. Ongeveer 10.000 mensen in Amersfoort en omgeving ontvangen per post een verzoek om mee te doen. De uitkomsten worden gebruikt om de patiëntenzorg en de service in het ziekenhuis te verbeteren.

Het onafhankelijke onderzoeksbureau MediQuest voert het onderzoek uit. Patiënten die geselecteerd zijn om mee te doen, krijgen een uitnodigingsbrief met een inlogcode waarmee zij dit onderzoek thuis kunnen doen. De resultaten worden anoniem gerapporteerd. Dit betekent dat de antwoorden niet te herleiden zijn naar een bepaalde patiënt. Uiteraard worden de persoonsgegevens zorgvuldig beschermd. Het CQI onderzoek vind plaats onder patiënten die opgenomen zijn geweest, een polikliniekbezoek hebben gebracht of de dagbehandeling of SEH hebben bezocht. Daarnaast wordt voor het eerst ook onderzoek gedaan onder andere patiëntengroepen zoals stomapatiënten, fysiotherapie en patiënten die de Radiologie & Nucleaire hebben bezocht. Verder worden er ook vragen gesteld over de faciliteiten van het ziekenhuis. De resultaten van het CQI onderzoek worden dit najaar verwacht. Meer informatie staat op www.meandermc.nl/cqi.

Meander Klantenpanel
Naast het CQI-onderzoek zijn er nog andere manieren waarop patiënten hun mening kunnen geven over de zorg in Meander, zoals via de iPad op de poliklinieken, Patientervaring.nl, Zorgkaart Nederland en spiegelgesprekken. Ter gelegenheid van het komende CQI-onderzoek lanceert Meander een nieuwe variant: het Meander Klantenpanel. Dit is een doorlopende manier om klantenraadplegingen te houden. Belangstellenden kunnen zich hiervoor aanmelden op www.meandermc.nl/klantenpanel.

Bron: Meander Medisch Centrum

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen