
Exergame om balans ouderen te trainen
ArrayVallen is een van de grootste oorzaken voor medische behandelingen bij ouderen.
Promovendus Mike van Diest (researchcentrum SPRINT/UMCG) ontwikkelde een game waarmee ouderen thuis hun balans kunnen verbeteren, om zo valpartijen te voorkomen. Met de game maken ouderen schaatsbewegingen voor de televisie. Een camera registreert dat en toont hun bewegingen in een virtuele schaatstocht op het scherm. Zo trainen ze uithoudingsvermogen en coördinatie. Na zes weken oefenen blijkt de balans bij een deel van de ouderen daadwerkelijk verbeterd. De game wordt nu verder ontwikkeld en mogelijk op de markt gebracht.
Na zes weken drie maal per week een half uur oefenen blijkt de balans bij een deel van de ouderen daadwerkelijk verbeterd. De onderzochte ouderen waren zeer enthousiast. Sommigen waren zo fanatiek dat ze zelfs meer oefenden dan nodig was. De game wordt nu verder ontwikkeld en wordt wellicht op de markt gebracht.
Ongeveer een derde van de zelfstandig wonende 65-plussers valt een of meerdere keren per jaar. Met de toenemende vergrijzing zal dus ook het aantal valincidenten toenemen, evenals de kosten die daarmee gepaard. Een verminderde balans door een achteruitgang in de houdingscontrole is een belangrijke oorzaak voor vallen bij ouderen. Het ontwikkelen van een instrument om de balans te trainen is daarom voor ouderen van groot belang. Door sensortechniek te koppelen aan spelcomputers, is er een nieuwe ontwikkeling ontstaan die het mogelijk maakt te oefenen in een virtuele omgeving met gaming (exergaming). Op deze manier wordt lichamelijke activiteit gecombineerd met het spelen op een spelcomputer.
Exergaming is leuk en motiverend en bevat een aantal specifieke aspecten die een meerwaarde meebrengen ten opzichte van conventionele balanstraining. Leren en trainen van specifieke motorische vaardigheden is mogelijk door gebruik te maken van continue visuele feedback zonder dat men daar direct bewust van is. Dit bevordert het leerproces. Oefeningen kunnen eenvoudig aangepast worden aan het niveau van functioneren van de persoon. Met behulp van games kunnen doelgerichte activiteiten worden getraind om de juiste motorische respons uit te lokken onder verschillende omstandigheden en cognitieve condities. Monitoring van voor/achteruitgang kan gebruikt worden voor de evaluatie van valrisico en daaraan kunnen zorg-modules (zoals bijvoorbeeld fysiotherapie, revalidatie) gekoppeld worden. Uit onderzoek blijkt dat ouderen zeker geïnteresseerd zijn in nieuwe technologie, maar niet tegen iedere prijs, de meerwaarde en het doel van de games moeten duidelijk zijn.