
AbbVie Nederland in de top van Best Workplaces van Great Place to Work
ArrayAbbvie, het jonge biofarmaceutische bedrijf, heeft gisterenavond de zesde plek veroverd in de prestigieuze top 10 lijst van Best Workplaces in Nederland. De lijst van Best Workplaces wordt ieder jaar opnieuw bekend gemaakt. Deze is samengesteld op basis van empirisch onderzoek van Great Place to Work® Nederland.
AbbVie, opgericht is in 2013, debuteerde vorig jaar nog op de 19e plek op de Great Place to Work lijst in de categorie Large & Multinational Companies. De enorme sprong naar de zesde plaats in 2015, laat volgens AbbVie’s General Manager Michele Manto zien dat het bedrijf mensen altijd op de eerste plaats zet.
“Ons bedrijf is een onderdeel van de zorg. Mensen en de kwaliteit van hun leven zijn daarom voor ons van het allergrootste belang. Dit stuurt ons in wat wij doen , en hoe wij dat doen, voor iedereen die vertrouwd op onze geneesmiddelen en iedereen die voor ons werkt.” Great Place to Work Nederland onderzoekt de mate van vertrouwen, trots en plezier onder werknemers binnen organisaties. Op basis van de positieve antwoorden op een vragenlijst van 58 stellingen en de evaluatie van het werkgeversbeleid wordt de lijst van Best Workplaces bepaald. “We zijn trots gezien te worden als een bedrijf met een inspirerende werkomgeving, waarin medewerkers het beste uit zichzelf te halen. Het is een belangrijk onderdeel van onze bedrijfsstrategie om een Great Place to Work te zijn. Het helpt onze medewerkers verder, en het is in de praktijk bewezen dat bij de Great Places to Work, zoals AbbVie, het klantvertrouwen en de winstgevendheid toenemen”, aldus Michele Manto.
AbbVie best practices
Great Place to Work zal nog een ’2015 best practices’-overzicht publiceren. Volgens Michele Manto kan AbbVie andere bedrijven met verschillende initiatieven inspireren: “Als jong en ambitieus bedrijf in de zorg, zetten we ons volledig in om oplossingen te bieden aan patiënten met complexe ziekten. Dat betekent dat we zoeken naar de beste mensen voor ons team en werken in een open cultuur. We investeren in persoonlijke ontwikkeling en een innovatieve, creatieve aanpak. Zo hebben we bijvoorbeeld een LEFs award voor mensen die het lef hebben om zaken op een vernieuwende manier aan te pakken. Ook als dat niet geheel slaagt, leren we ervan en belonen we de inzet. Ook onze arbeidsvoorwaarden zijn flexibel met een Individueel Keuze Budget, waarbij de werknemer dit zelf kan inzetten voor bijvoorbeeld extra verlof, pensioen of scholing.”
Overal werkt GPTW met dezelfde onderzoeksmethode die begin jaren tachtig is ontwikkeld door de journalisten Robert Levering en Milton Moskowitz. Zij werden gevraagd om een boek te schrijven over de 100 beste Amerikaanse bedrijven om voor te werken. Op basis van vele bedrijfsbezoeken, formuleerde Levering een aantal criteria voor een ‘Great Workplace’. Daarin stelde hij de relatie tussen medewerkers en managers in de organisatie centraal. Hoe meer onderling vertrouwen er is in een organisatie, hoe prettiger medewerkers en leidinggevenden het volgens Levering vinden om voor die organisatie te werken. GPTW ondersteunt organisaties door onderzoek, advies, workshops en trainingen in te zetten. GPTW werkt met bedrijven, non-profitorganisaties en overheidsinstanties in 47 landen op alle continenten. Het instituut, met hoofdkantoor in San Francisco, stelt elk jaar in al deze landen lijsten samen. Jaarlijks doen wereldwijd 6.000 organisaties mee aan dit onderzoek, die circa 12 miljoen medewerkers representeren. Daarmee is dit het grootste onderzoek in zijn soort. www.greatplacetowork.nl
Bron: AbbVie