Jongerenpanel Young Voices gaat over naar JONG met diabetes

Array

Novo Nordisk-initiatief per 1 februari verder onder Diabetesvereniging Nederland
Vanaf 1 februari gaat het diabetesjongerenpanel Young Voices op in het label “JONG met diabetes” en maakt zij onderdeel uit van Diabetesvereniging Nederland (DVN). Het door Novo Nordisk gestarte panel kan zo de volgende stap nemen om binnen de gelederen van DVN nog meer jongeren met diabetes te bereiken.

Het jongerenpanel werd in Nederland in mei 2006 opgericht door Novo Nordisk – als onderdeel van een wereldwijd initiatief – om jonge mensen een platform en daarmee een stem te geven om te vertellen wat het betekent om op jonge leeftijd diabetes te hebben. De Young Voices hebben regelmatig van zich laten horen.

kinderen jongerenZo waren er ludieke acties tijdens Wereld Diabetes Dag, maakten zij hun eigen tijdschrift JONG en lieten ze in korte filmpjes zien hoe hun leven met diabetes eruitziet. Een bijzonder onderdeel was en blijft ook het geven van voorlichting op poliklinieken van ziekenhuizen, waarbij de jongeren op een eerlijke, interactieve en soms ook confronterende en taboedoorbrekende manier uitleggen hoe zij leven met diabetes.

Tijd voor iets anders
Inmiddels is het panel een bekend fenomeen in de diabeteswereld, waardoor de taak van Novo Nordisk er op zit. Sanne Groenemeijer, General Manager van Novo Nordisk Nederland, zegt hierover: “Acht jaar geleden heeft Novo Nordisk de eerste stap genomen door dit platform te faciliteren. Vooral door de enthousiaste inzet van de Young Voices zelf is het een groot succes geworden. Nu het concept goed is opgetuigd, is het tijd de vleugels verder uit te slaan. We zijn enthousiast dat zij deel uit gaan maken van DVN, een patiëntenorganisatie die heel dicht bij mensen met diabetes staat. Met veel plezier kijken we terug op de samenwerking met de jongeren en we zijn ervan overtuigd dat zij zich bij DVN nog veel verder kunnen ontwikkelen.”

DVN is bezig met het opzetten van het nieuwe label JONG met diabetes. Zij zijn dan ook enthousiast dat de jongeren hen komen versterken, zegt Willeke Veenendaal, manager Dienstverlening en Communicatie: “De Young Voices passen goed bij een organisatie die de belangen behartigt van een grote groep patiënten. Het is een welkome aanvulling op onze huidige SugarKidsClub die allerlei activiteiten organiseert voor kinderen met diabetes tot 16 jaar. De jongeren gaan op in het nieuwe DVN-label JONG met diabetes. JONG gaat activiteiten, kennis en ervaring koppelen van en voor jongeren en jongvolwassenen. Een welkome aanvulling waarmee we een dienstenpakket aanbieden van jong tot oud. Diabetes is tenslotte niet leeftijdsgebonden.”

Over Young Voices
Young Voices is een panel, bestaande uit jongeren met diabetes, dat ruim acht jaar geleden werd opgericht door Novo Nordisk. Young Voices biedt jonge mensen een platform en daarmee een stem om te vertellen wat diabetes is en wat het betekent om op jonge leeftijd diabetes te hebben. Naast het magazine JONG, vertellen de Young Voices hun verhalen en ervaringen aan vrienden, ouders en bekenden, maar ook aan mensen buiten hun directe omgeving. Zo willen ze ook graag de medische professie bereiken, zoals kinderartsen en behandelteams, en andere jongeren met diabetes laten weten dat ze niet de enigen met diabetes zijn. Young Voices wil permanent de aandacht op diabetes vestigen. Vanaf 1 februari 2015 zullen de Young Voices onderdeel worden van Diabetes Vereniging Nederland en verder gaan onder de naam JONG met diabetes.

 

Over Novo Nordisk en Changing Diabetes
Novo Nordisk (OMX Copenhagen: Novo-B, NYSE: NVO) is een wereldwijd farmaceutisch bedrijf met ruim 90 jaar ervaring op het gebied van diabeteszorg. Het bedrijf heeft een groot aanbod van innovatieve geneesmiddelen, geavanceerde toedieningssystemen en diensten om de zorg en behandeling van mensen met diabetes te optimaliseren. Novo Nordisk heeft als missie om de toekomst van diabetes te veranderen. Om dit vorm te geven, heeft het bedrijf het “Changing Diabetes”-programma ontwikkeld. Dit programma omvat diverse nationale en internationale initiatieven die zich richten op communicatie met en voorlichting aan mensen met diabetes. Met Changing Diabetes wil Novo Nordisk bereiken dat de behandeling van de ziekte, de diabeteszorg, de wijze waarop de maatschappij met de ziekte omgaat en de toekomst van diabetes veranderen en verbeteren. Meer informatie op: www.changingdiabetes.nl en www.novonordisk.nl.

Over Diabetesvereniging Nederland (DVN)
Diabetesvereniging Nederland strijdt voor goede zorg en een beter leven voor iedereen met diabetes. Ieder mens is uniek en heeft andere behoeften als het om zorg gaat. De zorg moet aansluiten bij deze behoeften. Hier maakt DVN zich sterk voor. DVN biedt mensen met diabetes advies via een uitgebreid dienstenpakket (met onder andere de diabeteslijn (033 463 05 66) en de SugarKidsClub) en praktische ondersteuning op het gebied van o.a. werk, rijbewijs, verzekeringen, belastingen en preventie. Onder het motto ‘voluit leven met diabetes’ is DVN betrokken, strijdbaar en ondernemend. Meer informatie: www.dvn.nl. Op de hoogte blijven van alle actuele ontwikkelingen rond diabetes? Volg DVN op Twitter: @DiabetesNL. En volg JONG met diabetes op www.facebook.com/jongmetdiabetes

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen