Steeds meer dranketiketten met zwangerschapspictogram
ArraySTIVA is verheugd over de uitkomst van een meting naar het toepassingspercentage van het zwangerschapspictogram op etiketten en verpakkingen van alcoholhoudende drank. Uit de meting blijkt dat het toepassingspercentage van de wijnsector 67% is, bij de biersector is het 64% en de gedistilleerdsector scoort 50%.
In 2013 is een start gemaakt met de vrijwillige inspanning van de alcoholbranche in Nederland (bier, wijn en gedistilleerd) om het zwangerschapspictogram zoveel mogelijk op de etiketten te laten plaatsen van alcoholhoudende drank. Dit gebeurt via de sectororganisaties (SpiritsNL, Nederlandse Brouwers en KVNW) en STIVA. Het doel van het zwangerschapspictogram is om, aanvullend op bestaande voorlichting via bijvoorbeeld verloskundigen, zwangere vrouwen duidelijk te maken dat zij geen alcoholhoudende dranken moeten drinken.
Peter de Wolf, directeur Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie: ” De alcoholbranche ligt ruim voor op het schema ten aanzien van het bereiken van de toepassingspercentages van het zwangerschapspictogram op verpakkingen. De verwachting is dat de toepassingspercentages die de branche in 2016 gerealiseerd wil hebben (wijn 70%, bier 90% en gedistilleerd 60%) gehaald worden. Opvallend is dat de in Nederland verkochte Franse wijn een toepassingspercentage heeft van 65% terwijl het in Frankrijk wettelijk verplicht is om het zwangerschapspictogram op het etiket te voeren. In het Nederlandse vrijwillige model, is de toepassing na een jaar looptijd dus al hoger dan in het land waar al sinds 2007 het pictogram wettelijk verplicht is. Dus dit geeft eens te meer aan dat zelfregulering werkt. STIVA en de sectororganisaties zullen het gebruik van het pictogram blijven stimuleren.”
Over STIVA
Verenigd in de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) leveren de Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken een actieve bijdrage aan het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie en het terugdringen van alcoholmisbruik. Tevens bevordert STIVA een maatschappelijk verantwoord marktgedrag door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren aan de hand van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA).
Bron: STIVA – Stichting Verantwoord Alcoholgebruik