Een biertje moet kunnen, maar ‘Blèf Jezelluf’

Array

biertje-200x200GGD Haaglanden, Indigo Context en Heineken Nederland zijn op 7 juni in het Hockey House van de Hockey World Cup de ´Blèf Jezelluf´-campagne gestart om Haagse jongeren van 18-27 jaar normaal om te laten gaan met alcohol. Het is de tweede keer dat deze zomercampagne plaats vindt. Vorig jaar bundelden de drie partijen de krachten om verantwoorde alcoholconsumptie te stimuleren.

‘Blèf Jezelluf’ is een zomercampagne waarbij jongeren met leeftijdsgenoten in gesprek gaan over hun alcoholgebruik aan de hand van een kaartenspel. Op de zeven kaarten staan types afgebeeld met stereotiep gedrag dat voor kan komen tijdens het nuttigen van te veel alcohol. Zij vragen de jongeren of zij zichzelf of hun vrienden herkennen in bijvoorbeeld de slaapkop, de vechtjas of de uitslover. In korte groepsgesprekken proberen ze elkaar bewust te laten worden van wat verantwoord alcoholgebruik is.

De campagne is tussen juni en september op tal van momenten en plekken terug te zien in de stad: tijdens het WK hockey, ‘s avonds op het strand, in de Haagse horeca, bij sportverenigingen, op de Oh, Oh Intro voor nieuwe Haagse studenten en tijdens Museumnacht Den Haag.

In 2012 heeft de GGD contact gelegd met Heineken Nederland om te bekijken hoe de preventieve aanpak gericht op verantwoorde alcoholconsumptie versterkt kan worden. Met de campagne willen de deelnemende partijen benadrukken dat iedere vorm van onverantwoorde alcoholconsumptie onwenselijk is.

Vanaf 6 juni is de website www.blefjezelluf.nl operationeel.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen