Patiënt waardeert nieuwe maaltijdvoorziening Catharina Ziekenhuis

Array

De maaltijdvoorziening in het Catharina Ziekenhuis is sterk verbeterd. In 2012 introduceerde het ziekenhuis de broodserveerwagen. Naast de dagelijkse warme maaltijd, kunnen patiënten voortaan meerdere keren per dag aan bed kiezen welke broodmaaltijd of tussendoortje ze willen krijgen. De tevredenheid van de patiënten over de maaltijdvoorziening steeg met deze nieuwe service naar een ruime acht.

De komst van de broodserveerwagen biedt drie belangrijke voordelen. Goede voeding speelt een belangrijke rol in het genezingsproces. Een patiënt die goed eet wordt sneller beter. Daarom komen de voedingsassistenten niet twee, maar vijf keer per dag met de broodserveerwagen aan het bed. Zij letten scherp op diëten, allergieën, vegetarisch eten of aangepast eten vanwege een religie. De voedingsassistenten worden daar continu op getraind.

Een tweede voordeel is dat de wagen op de op de afdeling blijft zodat er altijd voldoende eten is, ook buiten de reguliere eetmomenten om. Patiënten die bijvoorbeeld de hele ochtend nuchter moeten blijven voor een onderzoek, kunnen bij terugkomst op de afdeling zelf het uitgestelde ontbijt samenstellen. Patiënten waarderen deze service enorm.

En het derde voordeel van de broodserveerwagen is, dat er veel minder voedsel wordt weggegooid. Voor 2012 kwam 25 procent van het eten terug in de keuken. Dat is nu afgenomen tot slechts 3 procent.

Recente artikelen