Radboudumc: Temporiseren zorg Achmea patiënten

Array

Maandagavond 9 december hebben de media bericht over het feit dat het Radboudumc bepaalde zorg aan nieuwe Achmea-verzekerden (verzekerd bij Achmea, Agis, Avéro Achmea, De Friesland zorgverzekeringen, FBTO, Interpolis, OZF Achmea, Caresco, IAK Volmacht, Aevitae, Turien & Co Assurardeuren of Zilveren Kruis Achmea) dit jaar niet meer verricht. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat het Radboudumc dit jaar meer Achmea-verzekerden heeft behandeld dan contractueel afgesproken met Achmea.  De kosten hiervan kan het Radboudumc op grond van het contract niet meer declareren bij Achmea.

Het Radboudumc is de afgelopen maanden hierover met Achmea in gesprek gegaan. Helaas zijn deze onderhandelingen op niets uitgelopen. Dat betekent dat Achmea de zorgkosten die boven de gemaakte afspraken vallen, niet vergoedt. De zorgkosten komen nu voor rekening van het Radboudumc, hetgeen bedrijfseconomisch niet verantwoord is.

Met Achmea is afgesproken dat we de zorg voor 2013 vanaf 25 november zijn gaan temporiseren. Dit houdt in dat nieuwe afspraken voor nieuwe Achmea-verzekerden in januari 2014 gepland worden. Uiteraard nemen we hierbij  alle zorgvuldigheid in acht. Het zijn zoals altijd onze artsen die besluiten of het medisch mogelijk is de zorg uit te stellen.

Het Radboudumc blijft de spoedeisende zorg, zorg waarvoor geen alternatief in de regio voorhanden is en zorg voor kinderen gewoon leveren. Ook reeds geplande afspraken en behandeling van patiënten die reeds bij ons onder behandeling waren, gaat door.

Daarnaast kunnen patiënten er ook voor kiezen om via Achmea zorgbemiddeling doorverwezen te worden naar een ander ziekenhuis.

Dit is voor het Radboudumc een zeer onwenselijke situatie. In het belang van de patiënt hadden wij liever een andere oplossing gezien. Het Radboudumc en Achmea zijn nog in gesprek met elkaar.

Bron: Radboudumc

Recente artikelen