Samenwerking en ontschotting medische labs kan zorg miljoenen besparen
ArrayOntschotting is essentieel om labmarkt betaalbaar te houden
Door medische laboratoria anders te organiseren kan de zorgsector jaarlijks miljoenen euro’s besparen. De scheiding tussen eerste- en tweedelijnsdiagnostiek moet snel verdwijnen, hierdoor word de zorg niet alleen goedkoper, patiënten zullen minder vaak worden onderzocht in een medisch laboratorium. Dit blijkt uit een analyse van BoerCroon. Het adviesbureau ziet in de markt voor medische labs mogelijkheden tot een kostenbesparing van 20% als gevolg van een efficiëntere marktstructuur met verbeterde samenwerking.
Ontschotting is quick win
Geschat wordt dat jaarlijks ruim 1 miljard euro omgaat in de medische laboratoriummarkt in Nederland voor eerste- en tweedelijns diagnostiek, de markt is echter niet geheel transparant. Onder eerstelijnsdiagnostiek wordt onder meer bloedonderzoek, ECG’s en echo’s verstaan, uitgevoerd voor bijvoorbeeld huisartsen en verloskundigen. De tweedelijnsdiagnostiek is gericht op aanvragen door medisch specialisten in ziekenhuizen. Deze twee lijnen werken nu nog zeer beperkt samen. “Patiënten die bloed hebben laten prikken door een huisarts worden na een doorverwijzing naar het ziekenhuis vaak opnieuw onderworpen aan hetzelfde onderzoek. De medische gegevens zijn op zo’n moment al bekend. Dit dubbele werk, de zogenoemde dubbele diagnostiek, leidt tot tijdverlies en onnodige kosten.” Dat zegt Dagmar Enklaar, partner bij BoerCroon Healthcare. “Door de twee lijnen samen te voegen, al dan niet door betere integratie van de vaak gescheiden IT-systemen, verdwijnen dit soort ongewenste dubbellingen. Geïntegreerde laboratoriumketens kunnen dezelfde kwaliteit leveren als ziekenhuizen nu doen. Bij optimale schaalgrootte, kunnen ze dat ook nog eens voor een lagere prijs,” aldus Enklaar.
Tariefsdruk stimuleert samenwerking
De komst van prestatiebekostiging voor alle marktpartijen (vanaf 2014 ook voor de eerstelijn) in combinatie met de huidige overcapaciteit, zal onvermijdelijk leiden tot tariefsdruk. BoerCroon geeft aan dat marktpartijen verwachten dat op het analysetarief een tariefsdaling van 20% wordt ingecalculeerd. Om welke bedragen het hierbij gaat is onduidelijk, wel is zeker dat het hierbij om tientallen miljoenen gaat.
De margedruk zet aan tot marktbeweging; momenteel kijken partijen massaal om zich heen voor het onderzoeken van samenwerkingen. Er bestaat geen blauwdruk voor de ideale samenwerking: het huidige marktaanbod en demografische gegevens in een regio bepalen de uiteindelijke samenwerkingsvormen. Wel is bekend dat het overheidsbeleid sterk gericht is op een versteviging van de eerstelijn.
Buitenlandse aanbieders op de loer
Daarnaast zouden ook buitenlandse aanbieders de Nederlandse markt kunnen betreden. In vooral Duitsland, Frankrijk en België zijn grote ketens actief. Vooralsnog hebben zij Nederland veelal links laten liggen, voornamelijk als gevolg van de sterk gefragmenteerde markt en complexe regelgeving. BoerCroon voorspelt dat na de huidige consolidatie, ook buitenlandse partijen in ons land hun slag zullen slaan.
Over BoerCroon
BoerCroon staat voor hoogwaardige dienstverlening op het gebied van consulting, corporate finance en management. Zij gelooft in oplossingen buiten de getreden paden. Vanuit het principe dat organisaties uniek en onderling afhankelijk zijn verbindt BoerCroon verschillende spelers met als uitgangspunt co-ondernemen. Dat doet zij met de inzet van 300 Business Creators.
Bron: BoerCroon