Meer samenwerking in de eerste lijn, hoe doe je dat?
ArrayKwalitatief goede zorg voor minder geld: dat is wat de overheid vraagt van zorgverleners. Om dat te bereiken, moeten zorgverleners steeds meer samenwerken. Binnen een zorgthema, wijk of gezondheidscentrum. Met vakgenoten of andere beroepsgroepen en soms met andere spelers in het veld. Samenwerken is meer dan het betrekken van een gebouw of het maken van afspraken. Hoe bouw je een team?
Filmpjes – van onder andere topcoach en oud-huisarts Tom van ’t Hek – de samenwerkingsscan en andere interactieve elementen voeren de ‘lezer’ in negen pagina’s mee in alle ins en outs van teamontwikkeling.
Teambuilding in de eerste lijn
“In een goed team is er ruimte voor iedereen”, wijze woorden van Olympisch topcoach Tom van ’t Hek. Tegen een decor van het hockeyveld waar hij vroeger zelf speelde en coachte, deelt de oud-huisarts in vier videofilmpjes de geheimen van goed teamwerk met de camera.
De praktijk aan het woord
De eerste lijn komt ook zelf aan het woord en in beeld. Fysiotherapeutenpraktijk De Bundeling vertelt in de video waarom zij kozen voor een coachingstraject van Raedelijn inschakelde toen zij een nieuwe maatschap gingen vormen. Fysiotherapeut Harrie Eichholtz: “Er kwamen twee nieuwe mensen bij en een collega ging met pensioen. Dan moet je toch weer kijken of mensen bij elkaar passen. Dat weet je niet als je begint.”
Gedrag en vertrouwen
Goede samenwerking in de eerste lijn is meer dan het opstellen van een goed contract en heldere afspraken. Het heeft ook te maken met onderlinge verhoudingen en ongeschreven regels. Raedelijn laat in het e-zine dat dit het succes van samenwerking voor 80% bepaalt. Een geslaagde samenwerking ontstaat nu eenmaal niet vanzelf. Teamontwikkeling legt een stevig fundament onder de samenwerking.
Efficiënter samenwerken voor een sterke eerste lijn
Het e-zine Zorg voor gezonde samenwerking is ontwikkeld door Raedelijn. Een organisatieadviesbureau dat eerstelijnszorgverleners adviseert over samenwerken en ondernemen in en rondom de eerste lijn. Bijvoorbeeld binnen een gezondheidscentrum of praktijk. Maar ook tussen zorg en gemeenten en tussen eerste en tweede lijn. Door meer samen te werken, komt kwalitatief goede zorg in de buurt beschikbaar en is bereikbaar voor iedereen die zorg nodig heeft. Met deze dienstverlening helpen zij zorgverleners en hun samenwerkingsverbanden bij het ondernemerschap.