Iedereen wil verpleeghuis in

Array

In 1968 kwam de AWBZ tot stand als sluitstuk van het nieuwe stelsel van sociale verzekeringen. Dankzij deze wet ging een wereld, of liever gezegd een hemel, open voor verzorgings- en verpleeghuizen.

Voor AWBZ patiënten geldt een indeling in 9 zorgzwaartepakketten (ZZP’s). Vanaf ZZP 5 hebben patiënten die veel toezicht en hulp nodig hebben recht op verblijf in een verpleeghuis. In ZZP 3 en 4 vallen lichtere patiënten waarvoor vanaf 2015 geen opnameindicatie meer geldt. De kans is groot dat empathische huisartsen en verpleegkundigen deze patiënten upcoden naar klasse 5, waardoor lange wachtlijsten voor verpleeghuizen ontstaan. Dit kan voorkomen worden door eerdere en betere ondersteuning van mantelzorgers via respijtzorg en intelligente financiële prikkels. Daarnaast moet de controle verbeteren. Mantelzorgexpert Thea Leeuwangh (CIZ) gaat hierop in tijdens het congres op 5 april, Prof. Guus Schrijvers bespreekt de intelligente financiële prikkels.

bejaardenVele nieuwe voorzieningen voor ouderen kwamen tot stand. In 1980 kwamen ook het kruiswerk en de gezinsverzorging onder het gezag van de AWBZ. Deze transitie leidde tot grote groei en bloei van deze voorzieningen. Ze gingen samen onder de noemer ‘thuiszorg’. Verzorgingshuizen en verpleeghuizen gingen vaker niet-permanente zorg aanbieden: kortdurend verblijf, alleen dagzorg of respijtszorg als de mantelzorger even uitviel. Thuiszorg, verzorgingshuizen en verpleeghuizen groeiden naar elkaar toe. Inmiddels kwam ook het Persoons Gebonden Budget tot stand, in de hoop meer eigen regie van cliënten te realiseren. Begin jaren negentig kwam het idee op om één toegangspoort te realiseren voor de V&V –sector. Want alleen dan is vraagsturing in de langdurige zorg te realiseren. De Regionale Indicatie Organen (RIO’s) werden geboren in 1998 en boden een geweldige verbetering in de toegang tot de AWBZ-zorg. Vanaf 2003 gingen zij, inmiddels opgegaan in het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ), vraaggericht indiceren en niet meer aanbod gericht. In 2006 kwam de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) tot stand. Want het parlement vond dat de AWBZ teveel gericht was op zorg en te weinig op bevordering van participatie en mantelzorg. Het keukentafelgesprek van de WMO-consulent kwam in de plaats voor het online vragenlijst formulier van het CIZ. In de AWBZ daarentegen daalde het aantal huisbezoeken door indicatiestellers tot enkele procenten in 2011. En toen kwam in september 2012 het Regeerakkoord van de PvdA en VVD. De zorgzwaartepakketten 1 tot en met 4 gaan de AWBZ uit en de Wmo in. Ze worden minder makkelijk te verkrijgen. Ook de bekostiging van het wonen verdwijnt uit de AWBZ. Wat overblijft is een AWBZ met alleen 24-uurszorg voor personen met een grote zorgbehoefte. Het Julius congres op 5 april waarover deze brochure gaat, plaatst de voorstellen van het regeerakkoord in een historisch perspectief sinds 1968 en in een toekomstig perspectief tot 2025.

Lees meer

Kijk in de brochure voor het complete programma.

Inschrijving voor het congres is mogelijk via een online inschrijfformulier.

Julius Centrum

Het Julius Centrum streeft naar een leidende rol in het verkrijgen en verspreiden van kennis op het gebied van Gezondheidswetenschappen en Eerstelijnsgeneeskunde. Dit wordt bereikt door het verrichten van baanbrekend onderzoek binnen vier onderzoeksprogramma’s, door het aanbieden van een breed scala aan succesvolle onderwijsprogramma’s aan (bio) medische studenten, onderzoekers, clinici en andere professionals in de gezondheidszorg en door het leveren van academische eerstelijns gezondheidszorg.

Recente artikelen