Steeds meer ziekenhuizen stappen over op patiënt-vriendelijke herinneringsservice

Array

No-shows bestrijden met méér service
Steeds meer Nederlandse ziekenhuizen en zorgverleners stappen over op patiënt-vriendelijke herinneringsservices om het aantal niet-nagekomen afspraken en loze consulten tegen te gaan. Zij komen daarmee tegemoet aan de oproep van Minister Schippers eerder dit jaar om op een service-gerichte manier het aantal kostenverslindende no-shows tegen te gaan.

Het Oogziekenhuis Rotterdam herinnert inmiddels alle patiënten aan hun afspraak in het ziekenhuis. Patiënten ontvangen twee of drie dagen voor hun afspraak een korte herinnering door middel van een telefonisch bericht. Bij het niet kunnen nakomen van de afspraak kan de patiënt het ziekenhuis bellen om af te zeggen en een nieuwe afspraak in te plannen. “Kwaliteit, patiëntveiligheid en service gaan bij ons hand in hand”, stelt Angus Tee, Manager Patiënt Logistics van Het Oogziekenhuis.

OogziekenhuisTijdens een werkbezoek aan Het Oogziekenhuis kregen VVD-Kamerleden Anne Mulder en Michiel van Veen uitleg over de succesvolle telefonische afspraakherinneringsdienst, die door Het Oogziekenhuis wordt ingezet. Volgens Anne Mulder, zorgwoordvoerder van de VVD, verdient het voorbeeld van Het Oogziekenhuis navolging. “Blijkbaar kunnen ziekenhuizen ook op een patiënt-vriendelijke wijze bijdragen aan besparingen in de zorg.”

Volgens Alphacomm Outbound Solutions, op de Nederlandse markt actief met de herinneringsservice Annabel,  onderschrijft internationaal onderzoek het succes van telefonische herinneringsdiensten. “Deze effectieve methodes verlagen de no-shows tot wel 70%. Door middel van een dagelijkse rapportage van afzeggingen en bevestigingen van patiënten kunnen de patiëntenadministratie en de service aanzienlijk worden verbeterd”, aldus Renate Jonker van Alphacomm.

Uit onderzoek van de NVZ en de NFU, en ondersteund door ervaringen van Alphacomm Outbound Solutions, blijkt dat driekwart van de Nederlandse ziekenhuizen no-shows als een probleem ervaart. Gemiddeld verschijnt 4% van de patiënten niet op de gemaakte afspraken. In sommige ziekenhuizen bedraagt het aantal no-shows zelfs 7%. Minister Schippers vindt deze cijfers alarmerend en riep in april vorig jaar ziekenhuizen op om maatregelen te nemen.

De meeste ziekenhuizen ondervangen de financiële schade van no-shows door de patiënt een boete op te leggen, die in sommige gevallen wel € 45 bedraagt. Andere instellingen proberen no-shows te ondervangen door afspraken te overboeken. Patiënten moeten in dat geval vaak onnodig lang wachten voor een consult. Minister Schippers heeft daarom een voorkeur voor een (telefonische) herinneringsservice die patiënten bijtijds waarschuwt en informeert over geplande afspraken.

bron: Alphacomm.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen