Dit is een origineel bericht van Stichting TeamAlert
Afgelopen jaar is de verkeersveiligheidscampagne ‘de Witte Waas’ een groot succes geweest. Tijdens het festivalseizoen zijn bijna 70.000 jongeren met deze campagne bereikt door middel van een-op-eencommunicatie door leeftijdsgenoten, en nog eens duizenden jongeren werden via andere kanalen zoals internet en gedrukte media op de actie gewezen. Stichting TeamAlert, dé verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren, organiseert de campagne al een aantal jaar. Met de Witte Waas wil TeamAlert leeftijdsgenoten die festivals bezoeken, bewust maken van de risico’s van drank- en drugsgebruik in het verkeer. Het zijn vooral mannelijke bestuurders onder de 25 jaar die wel eens onder invloed achter het stuur gaan zitten. Onderzoek toont aan dat er jaarlijks ongeveer 80 mensen overlijden door drugsgebruik in het verkeer.Gecombineerd drugsgebruik of alcohol in combinatie met drugs vergroot de kans op een ernstig ongeval tot wel 200 keer. Dit geldt zowel voor harddrugscombinaties als voor ‘de joint met het biertje’. Dit blijkt uit het Europese onderzoek DRUID naar alcohol, medicijnen en drugs in verkeer. Om leeftijdsgenoten bewust te maken van hun eigen kwetsbaarheid en verantwoordelijkheid in het verkeer, heeft TeamAlert gedurende de zomer en het najaar van 2012 op 40 festivals gestaan door heel Nederland. De Witte Waas campagne, die sinds 2008 wordt georganiseerd, stond afgelopen jaar in het teken van de witte haas. Deze ging als levensgrote mascotte van de campagne mee naar de festivals. De haas stond symbool voor een veilige, drugsvrije reis. De voorlichtingsmedewerkers van TeamAlert gingen tijdens de festivals een-op-een met jongeren in gesprek om het verhaal van de witte haas te vertellen: de haas werd slachtoffer van een bad trip omdat hij bij een bestuurder in de auto zat die onder invloed van drugs reed. Nu wilde hij anderen ervoor behoeden om hetzelfde te ervaren. Aan de haas was de dubbele kant achter een trip te zien: enerzijds kan trippen op een festival heel leuk zijn maar achter het stuur zorgt dit voor een bad trip. De boodschap was dan ook: als je gaat slikken, eerst ff nuchter vervoer strikken. Festivalbezoekers die beloofden drugs- en alcoholvrij terug te rijden, konden met de witte haas op de foto. De foto konden ze later op de website van TeamAlert downloaden. Zo wilde TeamAlert leeftijdsgenoten op een leuke manier herinneren aan het plannen van een veilige rit.
Met een bereik van ruim 69.000 jongeren kan TeamAlert concluderen dat het een geslaagd seizoen was voor de Witte Waas campagne. In 2013 zal TeamAlert dan ook weer terugkeren met deze actie om leeftijdsgenoten bewust te maken van de risico’s van drank- en drugsgebruik in het verkeer.
Stichting TeamAlert is dé verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren, die zich sinds 2000 inzet om het aantal jonge verkeersslachtoffers terug te dringen. Het verkeer is namelijk doodsoorzaak nummer één onder jongeren. TeamAlert organiseert diverse educatieve projecten en voorlichtingscampagnes met subsidieverlening van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Door jongeren op originele, humoristische, overtuigende en soms iets brutale manier te benaderen, probeert TeamAlert bewustwording te creëren rondom hun eigen verantwoordelijkheid in het verkeer.
bron: ANP Pers Support