Alzheimer Experience wint Japan Prize 2012
Rene Luigies 14 november 2012 - 17:03
Array
De Alzheimer Experience heeft de prestigieuze JAPAN PRIZE gewonnen in de categorie Best Innovative Media. De prijs werd uitgereikt in Tokio in aanwezigheid van Z.K.H. Kroonprins van Japan, Naruhito. De JAPAN PRIZE is in 1965 voor het eerst uitgereikt. Initiatiefnemer van de prijs is de Japanese Broadcasting Organization die wereldwijd kwaliteit van educatieve programma’s wil bevorderen ten behoeve van de ontwikkeling van internationale samenwerking en wederzijds begrip.
De Alzheimer Experience is een grensverleggende interactieve mediaproductie, die de mogelijkheid biedt je te verplaatsen in de belevingswereld van mensen met dementie en hun omgeving. Het grotere begrip dat hieruit voortvloeit, voor wat mensen met dementie mee maken, leidt aantoonbaar tot betere zorg. In 22 scènes volg je het leven van twee hoofdpersonen met dementie door alle stadia van de ziekte, waarbij je zelf kunt kiezen vanuit wiens perspectief je de scène beleeft. Vanaf de première in Nederland op 30 mei 2011 hebben meer dan 150.000 unieke bezoekers de weg weten te vinden naar de Alzheimer Experience.
De Alzheimer Experience is een initiatief van wetenschapper Anne-Mei The en conceptontwikkelaar en ervaringsdeskundige Marco Ouwehand. Alzheimer Nederland is intensief betrokken geweest bij de inhoud. Het Trimbos Instituut deed in opdracht onderzoek naar de belevingen van mensen met dementie. De Alzheimer Experience is geproduceerd door Submarine. Paula van der Oest schreef het scenario en voerde de regie.
In Nederland hebben 250.000 mensen een vorm van dementie. 750.000 Mantelzorgers en 450 duizend professionals in de zorg hebben dagelijks te maken met de gevolgen van deze ziekte.
Stichting DOEN diende samen met Alzheimer Nederland de Alzheimer Experience in voor de Extra Trekking van de VriendenLoterij. Met succes. Door een bijdrage van de VriendenLoterij kunnen mensen in de omgeving van iemand met dementie nu zelf ervaren hoe het leven met dementie is.
De Alzheimer Experience is gratis toegankelijk via www.alzheimerexperience.nl.
Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)
René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.
Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes
Valpreventie2.0
In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.
De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.
Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.