Alles over serious games tijdens Games for Health Europe
ArrayGAMES FOR HEALTH EUROPE 2012AMSTERDAM 5-6 NOVEMBER, MUZIEKGEBOUW AAN HET IJ
Verdeeld over maar liefst twaalf sessies tijdens de twee dagen worden de bezoekers aan Games for Health Europe op de hoogte gebracht van de laatste ontwikkelingen op het gebied van serious gaming. Een scala aan internationaal en nationaal gerespecteerde sprekers geven hun visie, delen hun ervaring en wisselen van gedachten met de deelnemers.
Onder de sprekers bevinden zich:
– Prof. Dr. Bas Bloem, Radboud Medisch Centrum Nijmegen, initiatiefnemer van Parkinsonnet
-Â Prof. Dr. Huib Pols, Erasmus Medisch Centrum Rotterdam, rector magnificus
-Â Prof. Dr. Ben Schouten, Technische Universiteit Eindhoven, hoogleraar “Playfull Interaction”, adviseur EU
- Prof. Simon McCallum, Gjøvik University, Norway, Computer Science en Game Development
-Â Prof. Robert Rice, St. John Fisher College, Rochester, USA, obsessive-compulsive disorder en autism disorders
HOOFDLIJNEN
De rode draad in het programma is de betekenis van serious games voor het bereiken van een sneller herstel in het revalidatie/herstel proces van patienten, de rol bij preventie en de bijdrage in de training van medische professionals. De snelle ontwikkeling van de game industrie voor de motivatie van patienten en de gedragsverandering bij patienten trekt in toenemende mate de aandacht van de medische sector. Uit diverse studies blijkt al dat patienten spelenderwijs sneller herstellen. Eén van de grote voordelen is dat veel van deze toepassingen in de eigen woonomgeving gebruikt kunnen worden. Het ziekenhuis- of verpleeghuisverblijf kan verkort worden, waarmee enorme kosten kunnen worden bespaard.
Wetenschappelijk bewijs vereiste
De noodzaak tot intensieve samenwerking tussen de gaming industrie en de zorgsector is één van de kenmerken van de zich snel ontwikkelende serious game industrie. De aanwezigheid van Bill Crounse, Senior Director Worldwide Health van Microsoft toont de betrokkenheid van deze wereldwijde speler aan. Zoals gebruikelijk is in de medische sector, moet er eerst wetenschappelijk bewijs geleverd worden dat er een positieve werking uitgaat van serious gaming. Pas dan zal er tot algemene integratie in de dagelijkse praktijk worden overgegaan. Juist daarom is die intensieve samenwerking tussen industrie en zorgprofessionals een eerste vereiste.
Zo heeft Dr. Frederico Semerano, Maggiore Hospital, Italie, aangetoond dat door het gebruik van serious gaming bij de training van hart reanimatie de uitvoering daarvan significant beter was. Hij maakte gebruik van het door Microsoft ontwikkelde Kinect® programma. Prof. Aly Waninge, Hanze Universiteit Groningen, zal de resultaten bekend maken van de studie bij intellectueel en visueel gehandicapten op het gebied van een verbetering van de balans (het evenwicht) van deze patienten groep.
Meer studies zullen nodig zijn alvorens serious games algemeen geaccepteerd worden in de dagelijkse medische praktijk. Dit zal zeker een belangrijk onderdeel vormen van de vele interessante discussies en gesprekken tijdens Games for Health Europe, 5 & 6 november, Amsterdam.
Registratie mogelijk via: http://www.gamesforhealtheurope.org/registration
Via Medicalfacts is 10% mogelijk door gebruik te maken van de code CPZGFH12