Grootste werkgever van Nederland grootste afwezige.

Array

In het Sieraad te Amsterdam vond gisteravond, 12 april de prijsuitreiking plaats van de genomineerden voor de “Greatplacetowork®” award. Tegelijkertijd vond in Neijenrode, Breukelen de bekendmaking van de Zorgmanager van het Jaar 2012 plaats. Hoe groot de tegenstrijdigheid tussen deze twee jaarlijks terugkerende gebeurtenissen blijkt uit de resultaten van de Greatplacetowork® screening. Geen enkele Nederlandse zorginstelling stond op de lijst van genomineerden. Volgens organisator Erik van Riet zijn er wel enkele Nederlandse zorginstellingen waar contact mee is, maar “koudwatervrees” heeft er toe geleid dat zij niet deelnamen aan de award.

Daar waar Greatplacetowork® er vooral op gericht is om bedrijven te analyseren op het gebied van tevredenheid van de werknemers, de wijze waarop het management werknemers respecteert en hen inspraak en vrijheden geeft, staat de Zorgmanager van het jaar vooral in het kader van het functioneren van het management en speelt de werknemer een ondergeschikte rol.

Trots op je werk
Volgens Greatplacetowork® is “een Great Workplace een werkomgeving waarin je de mensen waarvoor je werkt kunt vertrouwen, trots kunt zijn op wat je doet en plezier beleeft aan de mensen waarmee je werkt.” Dit resulteert in een trouw van werknemers die boven de 70% ligt. Vergelijken wij dit met de Zorgbarometer van 2010, zoals gepubliceerd op Werknemersindezorg, dan blijkt dat 54% van de werknemers wel eens overweegt om een baan buiten de zorg te gaan zoeken. Een directe dreiging voor leegloop. Wat betreft trots op het werk is er wel een grote overeenkomst. De Zorgbarometer geeft aan dat 78% trots is op het werk in de zorg. Vergelijkbare percentages zijn aanwezig bij de genomineerden van Greatplacetowork®.

Te behalen winst
Al vele jaren wordt er gesproken over verbeter trajecten in de zorg in Nederland. Dat daar veel winst blijkt te behalen blijkt uit de ervaringen bij Scripps Health, een zorginstelling in Californie met 5 acute zorginstellingen en 22 klinieken. Scripps Health ging een partnerschap aan met Greatplacetowork®. Zij gingen aan de slag met een assessment voor alle werknemers op basis van de door hen ontwikkelde methode, analyseerden de resultaten van de vijf terreinen waarop de meeste vooruitgang te bereiken was, vooral gericht op specifiek leiderschap binnen de afzonderlijke afdelingen, en rapporteerden jaarlijks aan het management team. Deelname aan focus groepen voor werknemers, discussie over kritieke onderwerpen en team bijeenkomsten over leiderschap werden door Greatplacetowork® mogelijk gemaakt. Het resultaat na zeven jaar hard werken aan verbetering was schokkend te noemen, een jaarlijkse besparing van $ 70,1 miljoen werd gerealiseerd door de hoge risico factoren bij de werknemers te reduceren. Besparingen werden vooral gerealiseerd op het terrein van vervanging van werknemers, overwerk, ziekteverzuim en activiteiten om te voldoen aan de vereisten voor de ratio tussen aantal stafmedewerkers en werknemers.

Veranderingstraject
Wordt het daarom niets eens tijd om ook in Nederland meer aandacht te gaan besteden aan de werknemers in de zorg en de organisatie binnen zorginstellingen? Eén van de grote klachten binnen de zorg is de enorme mate van bureaucratie. Volgens de zorgbarometer ervaart 80% van de zorgwerknemers in Nederland dit als zeer negatief. Het jaarlijks verkiezen van de Zorgmanager zou veel meer gericht moeten zijn op het verbetertraject voor de werknemers in de zorg, en niet op de prestaties van de managers op zich. Waar grote bedrijven als Microsoft Nederland, Medtronics, maar ook kleinere bedrijven als Grünenthal hoog scoren op het gebied van tevredenheid van de werknemers, allen genomineerden voor de Greatplacetowork® award, kunnen zorginstellingen daar veel van leren. Om met een werknemer van Microsoft te spreken, simpel, zij had “liefde” voor haar werk. Het effect daarop in de zorg voor de patient laat zich eenvoudig raden! De winst die daar te behalen is zal leiden tot een vermenigvuldigingsfactor op het gebied van besparingen. Bekend is immers dat tevreden patienten sneller herstellen. Dit alles past in het streven van Compassionfor care, een stroming in Nederland die nog te veel te weinig bijval vindt van vooral het hoger management van zorginstellingen, uitzonderingen daargelaten.

Koudwatervrees
Waarom er koudwatervrees is bij zorginstellingen om deel te nemen aan de activiteiten van Greatplacetowork® kunnen we alleen maar raden. Is het management soms bezorgd om openheid van zaken te geven? Dat zou volledig onterecht zijn. Een werknemer in een “warm bad” presteert beter, is meer loyaal aan zijn werkgever en wordt minder snel ziek. En als eerder gesteld, niet alleen zal dat enorme besparingen op kunnen leveren, maar vooral ook de patient zal daar van kunnen profiteren. Het zou daarom heel erg mooi zijn als er bij de genomineerden in 2013 tenminste één of meerdere zorginstellingen aanwezig zijn. Het wordt hoog tijd dat zorginstellingen onder een warme douche gaan staan en de handen ineen slaan om het verbetertraject zo snel mogelijk in te gaan. Wij wachten vol spanning af!

Rene Luigies

Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)

René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.

Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes

Valpreventie2.0

In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.

De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.

Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.

Recente artikelen