Te klein geboren kinderen hebben meer leer- en gedragsproblemen
ArrayDe hersenen van te klein geboren kinderen zien er anders uit en werken ook anders dan bij kinderen met een normaal geboortegewicht. Mogelijk hebben deze kinderen een iets lager IQ en meer moeilijkheden op school. Daarom is een goede begeleiding van en vroege signalering van leer- en gedragsproblemen bij te klein geboren kinderen van groot belang. Aldus kinderarts-in-opleiding Brigitte de Bie. Zij promoveert op 13 april bij VU medisch centrum.
Tijdens de zwangerschap is een optimaal milieu in de baarmoeder van cruciaal belang voor de hersenen van het nog ongeboren kind. De hersenen maken in deze fase een snelle ontwikkeling door en zijn bijzonder gevoelig voor invloeden van buitenaf.
Ongunstige factoren zoals zwangerschapsvergiftiging, nicotine en alcohol kunnen leiden tot ondervoeding en daardoor de hersenontwikkeling verstoren. Een kind dat geboren wordt na een periode van ondervoeding is vaak te klein. Te klein geboren kinderen hebben een groter risico op hart- en vaatziekten, vetzucht en diabetes mellitus (suikerziekte) later in het leven. Ook hebben deze kinderen een groter risico op een lagere intelligentie (IQ) en leer- en gedragsproblemen.
Brigitte de Bie onderzocht deze kinderen en keek o.a. naar de relatie tussen geboortegewicht en ontwikkelingsproblemen later. Zij ontdekte dat de hersenen van deze kinderen er anders uit zien en ook iets anders lijken te werken dan bij normale kinderen. Mogelijk leidt dit tot een lager IQ en tot leermoeilijkheden.
Ook bij de kinderen die na de geboorte hun groeiachterstand hebben ingehaald zijn deze verschillen nog aanwezig. Deze bevindingen onderstrepen het belang van een goede begeleiding van en vroege signalering van leer en gedragsproblemen bij te klein geboren kinderen.
* Promovendus: H.M.A. de Bie
* Titel proefschrift: Brain structure and function in children born small for gestational age
* Promotoren: prof.dr. D.J. Veltman en prof.dr. H.A. Delemarre-van de Waal
* Copromotor: dr. K.J. Oostrom
PDF proefschrift: dare.ubvu.vu.nl/handle/1871/33244
Datum : 13 april 2012
Tijd : 13:45 tot 15:00
Locatie : Aula Vrije Universiteit