Huisartsenzorg buiten kantoortijd en telefonische triage (Promotie)

Array

Patienten die de huisartsenpost bellen, krijgen een doktersassistente of verpleegkundige aan de lijn. Deze bepaalt de urgentie van de hulpvraag, de benodigde hulp en geeft advies (= triage). Triage dient om patienten op tijd de juiste zorg te leveren en onnodige zorg te beperken. Linda Huibers deed zeven studies naar deze zorg buiten kantoortijd en de telefonische triage. De eerste onderzoeken laten zien dat er in westerse landen tot wel tien modellen voor deze zorg zijn, waarbij de huisartsenpost de beste beoordeling krijgt. De klachten die patienten uit acht Europese landen presenteren blijken grotendeels dezelfde, met weinig acute problematiek. Verder blijkt uit dossieronderzoek dat op Nederlandse huisartsenposten veiligheidsincidenten weinig voorkomen en zelden leiden tot schade voor de patient. Literatuuronderzoek laat zien dat telefonische triage veilig is, hoewel het nog beter zou kunnen voor patienten met zeer urgente klachten. De overige onderzoeken over triage richten zich op het stellen van vragen en de kwaliteit van het telefonische contact (o.a. communicatie en medische inhoud) in relatie tot de juistheid van inschatting bij triage. Tot slot heeft de helft van de patienten een vervolgcontact, waarbij patienten eerder een vervolgcontact hebben na een negatievere ervaring met de triage-assistente.

Biografie
Linda Huibers (Nijmegen, 1978) studeerde Geneeskunde in Nijmegen. Ze verrichtte haar promotieonderzoek op de afdeling IQ healthcare van het UMC St Radboud, binnen het onderzoeksinstituut Nijmegen Centre for Evidence Based Practice (NCEBP). In 2012 zet ze haar werk als onderzoeker voort aan de Aarhus University in Denemarken.

Out-of-hours primary care and the quality of telephone triage (Promotie)

Datum: donderdag 26 januari 2012
Tijd: 15:30 
Locatie: Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2
Faculteit der Medische Wetenschappen
Promovendus: mevrouw drs. A.M.J. Huibers
Promotors: prof. dr. M.J.P. Wensing, prof. dr. R.P.T.M. Grol
Copromotors: dr. P.H.J. GiesenTitel promotieOut-of-hours primary care and the quality of telephone triage

Bron: RU

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen