Huisartsenzorg buiten kantoortijd en telefonische triage (Promotie)
ArrayPatienten die de huisartsenpost bellen, krijgen een doktersassistente of verpleegkundige aan de lijn. Deze bepaalt de urgentie van de hulpvraag, de benodigde hulp en geeft advies (= triage). Triage dient om patienten op tijd de juiste zorg te leveren en onnodige zorg te beperken. Linda Huibers deed zeven studies naar deze zorg buiten kantoortijd en de telefonische triage. De eerste onderzoeken laten zien dat er in westerse landen tot wel tien modellen voor deze zorg zijn, waarbij de huisartsenpost de beste beoordeling krijgt. De klachten die patienten uit acht Europese landen presenteren blijken grotendeels dezelfde, met weinig acute problematiek. Verder blijkt uit dossieronderzoek dat op Nederlandse huisartsenposten veiligheidsincidenten weinig voorkomen en zelden leiden tot schade voor de patient. Literatuuronderzoek laat zien dat telefonische triage veilig is, hoewel het nog beter zou kunnen voor patienten met zeer urgente klachten. De overige onderzoeken over triage richten zich op het stellen van vragen en de kwaliteit van het telefonische contact (o.a. communicatie en medische inhoud) in relatie tot de juistheid van inschatting bij triage. Tot slot heeft de helft van de patienten een vervolgcontact, waarbij patienten eerder een vervolgcontact hebben na een negatievere ervaring met de triage-assistente.
Biografie
Linda Huibers (Nijmegen, 1978) studeerde Geneeskunde in Nijmegen. Ze verrichtte haar promotieonderzoek op de afdeling IQ healthcare van het UMC St Radboud, binnen het onderzoeksinstituut Nijmegen Centre for Evidence Based Practice (NCEBP). In 2012 zet ze haar werk als onderzoeker voort aan de Aarhus University in Denemarken.
Out-of-hours primary care and the quality of telephone triage (Promotie)
Datum: donderdag 26 januari 2012
Tijd: 15:30Â
Locatie: Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2
Faculteit der Medische Wetenschappen
Promovendus: mevrouw drs. A.M.J. Huibers
Promotors: prof. dr. M.J.P. Wensing, prof. dr. R.P.T.M. Grol
Copromotors: dr. P.H.J. GiesenTitel promotieOut-of-hours primary care and the quality of telephone triage
Bron: RU